سفر قریب الوقوع روحانی به بغداد

«سید عمار حکیم»، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی و رهبر جریان حکمت ملی عراق با حضور شماری از رهبران ائتلاف اصلاح و سازندگی از «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی همراه وی استقبال کرد.

حکیم در این دیدار ضمن خوشامدگویی و آرزوی سفری موفق برای وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه، تاکید کرد روابط دوجانبه ایران و عراق راهبردی است و عراق در موضوع تحریم ها همواره از ایران حمایت می کند.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق با اشاره به تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: تحریم های یکجانبه سابقه‌ای خطرناک در پرونده روابط خارجی و معاهدات بین‌المللی محسوب می‌شود.

حکیم در این دیدار خواستار برقراری روابط گسترده در چارچوب منافع مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و پرونده مبارزه با تروریسم شد و تاکید کرد: عراق در مرحله جدیدی قرار گرفته است به طوری که انتخابات، تشکیل دولت، گزینش افراد مستقل و ائتلاف های امروز همگی از عناوین مذهبی و قومی گذر کرده و وارد فاز ملی شده است که نمود آن ائتلاف اصلاح و سازندگی و ائتلاف بنا است. وی همچنین از همگان خواست این واقعیت ها را درک کرده و در قبال این ائتلاف ها موضع بی طرفانه مثبتی اتخاذ کنند.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی با بیان اینکه موفقیت در نهادینه کردن این ائتلافات ملی، متغیری مهم در تجربه عراق و راهکاری برای محقق ساختن ثبات سیاسی در کشور است، افزود: خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و از سرگیری فعالیت سفارتخانه های کشورهای عربی در دمشق متغیر مهمی در منطقه به حساب می آید.

وی مجددا بر دیدگاه خود در زمینه راهکار سیاسی و صلح آمیز برای حل و فصل مشکلات منطقه تاکید کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: دموکراسی عراق در مسیر نهادینه شدن قرار دارد و این امر مایه افتخار و غرور است.

ظریف در ادامه با برشمردن اهمیت استمرار روابط راهبردی تهران و بغداد، پیروزی های عراق را به عراق، گروه های سیاسی و مرجعیت عالیقدر این کشور تبریک گفت و از سفر قریب الوقوع «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران به عراق خبر داد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین خطاب به سید عمار حکیم گفت: شما از خاندانى هستید که از رحم ملت عراق زاییده شده و هر کس همانند شما مسئولیتی را می‌پذیرد بی‌شک با تخریب و اهانت روبه‌رو می‌شود. ما شما را کلمه عراق و عمق استراتژیک آن می‌دانیم.