چرا آمریکا لهستان را برای مذاکرات ضد ایرانی خود انتخاب کرده است؟!

گروه سیاسی- دونالد ترامپ که به دلیل مسائل سیاسی و مشکلات مالی مجبور شده است به نیروهای آمریکایی در سوریه دستور عقب‌نشینی دهد، حالا قرار است کنفرانسی را درباره منطقه خاورمیانه برگزار کند که اصولاً در خاورمیانه برگزار نمی‌شود و اگر چه عنوان آن خاورمیانه است اما در واقع موضوع اصلی آن مربوط به خاورمیانه نیست، بلکه هم‌اندیشی‌ای میان دشمنان ایران است که در مرحله بعد از تحریم‌های آمریکا، چگونه با نفوذ و قدرت ایران در منطقه مقابله کنند.

به گزارش افکارنیوز، روز جمعه 21 دی‌ماه بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی قاهره به یکباره صحبت را به سمت مسائل ایران برد و باز هم با دنبال کردن پروژه ایران‌هراسی خود، اعلام کرد آمریکا قرار است 13 و 14 فوریه سال جاری یعنی 2 روز پس از جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کنفرانسی را در لهستان برگزار کند که در آن به مسائل خاورمیانه و بویژه نقش ایران در منطقه پرداخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان+ واکنش ها

اکنون این سوال مطرح است که چرا آمریکا به جای انتخاب یکی از کشورهای محور اتحادیه اروپا، لهستان را برای مذاکرات ضد ایرانی خود انتخاب کرده است؟!

سیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل اروپا گفت:واشنگتن تنها مانده و لهستان تنها رفیق این کشور است، همچنین می توان گفت که ایالات متحده در موضوع برجام منزوی شده است، زیرا اتحادیه اروپا هم به طور کلی با واشنگتن تعاملی در این رابطه ندارد.

 چندی پیش مکرون رییس جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه انگلستان به آمریکا رفتند تا با ترامپ صحبت کرده و وی را متقاعد کنند از برجام خارج نشود، اما رییس جمهور آمریکا به هیچ کدام از آنها اعتنایی نکرد و در همین راستا هم شاهد بودیم مواضعی که بعدی کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا علیه واشنگتن و در چارچوب حمایت از برجام بود.

ساداتیان در رابطه با علل تاکید اتحادیه اروپا برای ادامه برجام اظهار کرد: نخستین دلیل است که ایران به تعهداتی که در برجام مکلف شده بود عمل کرده است، همچنین کشورهای اتحادیه اروپا با این ایستادگی از حیثیت بین المللی خودشان دفاع کردند و به علاوه آنها از اعتبار قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که از برجام پشتیبانی کرده بود حمایت کردند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت اروپا حداقل از نظر سیاسی در قبال برجام موضع محکمی علیه آمریکا اتخاذ کرده است، حتی موگرینی در این زمینه چندین بار بیانیه صادر کرده و سفرهایی هم  به منظور رایزنی و گفت‌وگو در رابطه با حفظ برجام انجام داده است. همچنین سران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان که قدرتمند ترین کشورهای اتحادیه اروپا هستند هم با وجود تمام صمیمیتی که با آمریکا دارند بیانیه‌های محکمی را در حمایت از برجام صادر کردند.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اقدامات اروپاییان در حمایت از برجام، افزود: ممانعت اتحادیه اروپا از همسویی با ایالات متحده در تحریم ایران و موضع گیری‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی باعث عصبانیت ترامپ شد، زیرا اروپاییان به آمریکا ثابت کردند که قرار نیست هرچه خواست آ‌مریکا باشد انجام شود؛ پس از آن آمریکا به هر صورت و با استفاده از قدرت اقتصادی خود در تلاش است تا مانع هرگونه اقدام مثبت اروپا برای ایران شود؛ اما علی رغم تمام این فشارها اروپا از موضع خود عقب نشینی نکرد و درنهایت ترامپ برای اثبات اینکه تنها نیست و توان فشار آوردن به ایران را دارد، هم پیمانان خود را در لهستان جمع کرده تا نمایش قدرتی علیه ایران اجرا کند، اما باید منتظر ماند تا ببینیم نتیجه این کار چه خواهد شد.

وی در رابطه با  اینکه چرا آمریکا با وجود درگیری‌های داخلی به دنبال برگزاری نشستی علیه ایران در لهستان است، توضیح داد: آمریکا به دنبال این است که به جهانیان ثابت کند در سیاست‌های خود موفق بوده و تنها نیست، همچنین واشنگتن به دنبال این است که به شکلی شکست‌های خود را با یک به نمایش گذاشتن حضور سران و رهبران کشورهای مختلف، قدرت از دست رفته خود را  جبران کند اما به نظر من ترامپ در این راه هم نمی‌تواند موفقیتی کسب کند.

ساداتیان با اشاره به اینکه لهستان عضو اثر گذاری در اتحادیه اروپا محسوب نمی شود، عنوان کرد: لهستان در اتحادیه اروپا جایگاه قابل توجهی ندارد، اما  آمریکا از دولت این کشور چنین درخواستی کرده و آن را پایگاهی برای برگزاری نشستی علیه کشورمان  قرار داده است که از جمله دلایل آن می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که ایالات متحده  قصد دارد در اذهان عمومی این گونه نشان دهد که این نشست ضد ایرانی در یک کشور اروپایی انجام شده است، در حقیقت  آمریکا با کمک لابی صهیونیستی به دنبال مقابله با ایران هستند نه کشورهای اروپایی. در نهایت به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران در روند دیپلماسی خود تدابیری را اتخاذ کرده است که  باعث کلافگی آمریکا و اسرائیل شده و آنها دیگر نمی‌دانند چه سیاست‌هایی برای مقابله با تهران در پیش گیرند.

این کارشناس مسائل اروپا در ادامه در رابطه با وضعیتی که دولت ایالات متحده با آن مواجه شده، افزود: نمی‌توان گفت که آمریکا در داخل مرزهایش به بن بست خورده اما می‌توان این طور بیان کرد که این کشور درگیر مشکلات عدیده‌ای شده است، یعنی از ابتدایی که ترامپ به روی کار آمد به دلیل بی تدبیری در امر سیاست و به خصوص سیاست خارجی، حرف‌هایی را زده و مسائلی را عنوان کرد که بهانه‌ به دست مخالفانش داد تا بتوانند وی را تحت فشار بگذارند.

 برای مثال  یکی از دلایل تعطیلی دولت فدرال آمریکا مربوط به بحث سیاست مهاجرتی‌ است که دولت ترامپ اتخاذ کرده‌ و در همین راستا دموکرا‌ت‌ها به رئیس جمهور آمریکا فشار می‌آورند که شما از یک طرفی می‌خواهی در بودجه کشور صرفه جویی کنی و از طرفی هزینه هنگفتی را می‌خواهی برای دیوار مرز مکزیک استفاده کنی.

وی در پایان در رابطه با مشکلات داخلی آمریکا که ترامپ مسبب آن بوده، افزود: رئیس جمهور آمریکا از طرفی اظهار می‌کند که برای صرفه جویی قصد دارد نیروهای نظامی خود را از کشورهای خاورمیانه خارج کند اما سپس با فشار لابی صهیونیست‌ها مجبور می‌شود حرف خود را تغییر دهد و حتی در اظهاراتی مدعی شد که این کار نیازمند زمان است و باید به تدریج این امر را تحقق ببخشند؛ مجموع این موارد نشان دهنده این است که ترامپ تنها یک بیزینس‌من است که توانایی انجام امور تجاری را دارد و خیلی با سیاست خارجی و مسائل امنیتی آشنایی ندارد؛ بنابراین اقداماتی که وی انجام دادتبدیل به بهانه‌ای در دست مخالفان وی شد که رئیس جمهور آمریکا در سرازیری استیضاح قرار بگیرد، در این رابطه قدرت گرفتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان هم باعث شدت گرفتن مخالفت‌ها شد و اوضاع به سمتی پیش رفت تا ادعایی مانند دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مطرح شود. بنابراین می‌توان گفت مسائل عدیده‌ای در این کشور به وجود آمده و حتی چندین بار با سیاست‌های مهاجرتی وی هم مخالف شد اما ترامپ با لجبازی بر حرف خود پافشاری و حتی در مصاحبه‌های خود مجلس را تهدید کرد که همین موضوع تأثیرات منفی در روابطش با مجلس نمایندگان گذاشت.

ساداتیان در پایان تاکید کرد: مجموع رفتارهای ترامپ نشان می‌دهد که تحت فشار قرار دارد که عمده آن هم مربوط به سیاست‌هایی است که خودش اتخاذ کرده؛ پس از آن قصد کرد تا مشکلات خود را با خروج از برجام و مقصر جلوه دادن ایران، به گردن جمهوری اسلامی بیندازد که رو دست خورد و با از دست دادن حمایت اروپا نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند.