ایران همسایه راهبردی عراق است

لقمان فیلی، سخنگوی ریاست جمهوری عراق با تأکید بر پیروی دولت جدید عراق از سیاست بی‌طرفی و قرار نگرفتن در یک محور منطقه‌ای علیه محور‌های دیگر گفت: «ایران یکی از همسایه‌های راهبردی عراق است و ما تلاش می‌کنیم همکاری‌های خود را با تهران در همه زمینه‌ها تقویت کنیم.»

لقمان فیلی در گفتگو با تلویزیون المیادین گفت: «عراق و منطقه هر دو به یکدیگر نیاز دارند. عراق به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و وزن اقتصادی، کشور مهمی در منطقه محسوب می‌شود و به لحاظ تاریخی نیز یکی از محور‌های اصلی منطقه است و اکنون برای بازیابی موقعیت تاریخی خود تلاش می‌کند. جنبش و تحرکات دیپلماتیکی که عراق در حال حاضر شاهد آن است با تلاش‌ها برای بازیابی نقش آن در منطقه به ویژه پس از پیروزی بر داعش ارتباط دارد.»

سخنگوی ریاست جمهور عراق با بیان این که ایران اولین کشوری بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت تاکید کرد: «باور داریم ایران یک همسایه راهبردی برای عراق است و روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما با جمهوری اسلامی ایران قوی است و دولت عراق تصمیم دارد این روابط را تقویت کند.»

وی گفت: «ما به لحاظ جغرافیایی در منطقه خاورمیانه قرار داریم و تمایل داریم روابط خود را با کشور‌های همسایه تقویت کنیم. مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت شبکه راه آهن و تبادل اقتصادی و تجاری و رسیدن به تفاهم‌هایی در زمینه پرونده‌های سیاسی ادامه خواهد یافت.»

فیلی همچنین در مورد سفر احتمالی رئیس‌جمهور ایران به بغداد گفت: «ما از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عراق دعوت کردیم و روز دوشنبه به صورت رسمی پاسخ مثبت ایران را در این زمینه دریافت کردیم و ان شاء الله این سفر در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.»

سخنگوی ریاست جمهوری عراق در ادامه افزود: «دولت جدید عراق تمایل دارد روابط خود را با همه کشور‌های همسایه تقویت کند و سفر پادشاه اردن و وزیر امور خارجه ایران نیز در همین چاچوب انجام گرفته است. ما از تقویت روابط اردن با عشایر عراقی استقبال می‌کنیم، اما محتوای دیدار‌های دوجانبه بر پرونده‌های مهم منطقه تمرکز داشت.»

لقمان فیلی همچنین درباره تحولات سوریه و تقویت روابط دوجانبه بیان کرد: «به نظر ما ثبات داخلی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از اولویت‌های دولت جدیدعراق، بازگرداندن امنیت و آرامش به کشور و کار برای برقراری ثبات در منطقه از جمله سوریه است. برقراری امنیت در سوریه به معنای برقراری امنیت در عراق است و برقراری ارتباط مستقیم با دولت دمشق دارای اهمیت زیادی است. سفر‌های رئیس‌جمهور عراق به کشور‌های مهم منطقه هنوز به پایان نرسیده است و تصمیم دولت بر این است که تماس‌ها با دولت سوریه حفظ شود. زمان سفر رئیس‌جمهور عراق به دمشق هنوز مشخص نیست، ولی ما تمایل داریم روابط خود را با سوریه تقویت کنیم و برای بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب تلاش می‌کنیم. بدون شک عراق در امور داخلی سوریه هیچ دخالتی ندارد و قانون اساسی عراق هرگونه دخالتی را در سوریه منع می‌کند.»