نقوی‌حسینی: موافق با خروج از برجام در شرایط فعلی نیستم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قطعا روسیه با توجه به مناسباتی که با جمهوری اسلامی ایران دارد و از توطئه های آمریکایی ها هم مطلع است‌؛ باید مخالفت خود را با برگزاری چنین کنفرانسی که مداخله آشکار در امور داخلی ملت ایران محسوب می شود اعلام کند.

این روزها بحث کنفرانس ضد ایرانی که قرار است به میزبانی لهستان برگزار شود برای بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان سیاسی تعجب برانگیز شده است که چرا باید چنین کنفرانسی در یک کشور دسته چندم اروپایی انجام شود و همین موضوع جای بحث و اظهار نظر را برای صاحب نظران باز گذاشته است. در این رابطه به سراغ یکی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی رفتیم تا در خصوص مسائل سیاسی روز و به ویژه کنفرانس ضد ایرانی که قرار است ماه آینده به میزبانی لهستان برگزار شود گفت و گو کنیم.

 چرا لهستان باید میزبان کنفرانس ضد ایرانی باشد،لهستانی که یک کشور غیر قابل استراتژیک در اروپا است؟

نقوی حسینی:‌ آمریکایی ها برای اینکه بتوانند تغییر را از درون دنبال کنند؛ تلاش می کنند کشورهای دیگر را با خود همراه کنند وبا برگزاری چنین همایش هایی مخالفان و معاندین و ضد انقلاب ها را در خارج از کشور جمع کنند. آمریکایی ها فکر می کنند با برگزاری چنین همایش هایی‌ می‌توانند به اهداف خود برسند‌،‌ غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران هم مقتدر‌تر از گذشته و هم شفاف تر از قبل درمقابل دشمنان خواهد ایستاد. اینکه در لهستان کنفرانس برگزار می شود در واقع می خواهند یادآور رویدادهای گذشته این کشور باشند و با توجه به این نکات ات که در این کشور چنین گردهمایی هایی برگزار می کنند. باید توجه داشته باشیم که لهستان به کشور روسیه نزدیک است و با توجه به مناسبات بین دو کشور لهستان و روسیه تصورشان این است که می توانند خیلی از کشورها را با خود همراه کرده و علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه کنند.

در روزها گذشته شاهد سفرهای وزیر امورخارجه آمریکا به کشورهای مختلف خاورمیانه هستیم؛ به نظر شما دلیل اصلی این سفرها چه می تواند باشد؟

نقوی حسینی: سفر پمپئو هم به منطقه خاورمیانه در همین راستا است. ‌آمریکایی ها فکر می کنند می توانند با این توطئه ها و برنامه ریزی ها و همچنین فشار، تحریم و تهدیدات و حمایت از گروهای معاند و ضد انقلاب همراهی کشورهای منطقه را جلب کنند تا به اهداف خود دست یابند پس به دریوزگی افتاده اند و به کشورهای مختلف سفر می کنند و آنها را علیه ایران تحریک می کنند. پمپئو به کشورهای مختلف ‌خاورمیانه می رود و از آنها می خواهد تا درمقابل ایران بایستند. آمریکایی ها از این امر غافل هستند که ‌جمهوری اسلامی ایران با ثبات تر از همیشه است چرا که پشتیبانی ملت را دارد و با رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری و همه نیروهای انقلاب در مقابل توطئه های دشمنان خواهد ایستاد و قطعا پیروز این میدان هم، ملت ایران و جمهوری اسلامی خواهد بود.

آیا روسیه برای برگزاری چنین کنفرانسی که قرار است در یکی از کشورهای همسایه خود بر علیه ایران برگزار شود؛ واکنش نشان خواهد داد و اگر در برابر چنین حرکتی واکنش نشان دهد موضع این کشور چگونه خواهد بود؟

نقوی حسینی: قطعا روسیه با توجه به مناسباتی که با جمهوری اسلامی ایران دارد و از توطئه های آمریکایی ها هم مطلع است‌؛ باید اعلام موضع کند با برگزاری چنین کنفرانسی که مداخله آشکار در امور داخلی ملت ایران محسوب می شود مخالفت کند که این کار را هم خواهد کرد.

اروپایی ها که مدعی هستند که به تعهدهای خود در برجام پایبند هستند چرا هیچ گونه عکس العملی نسبت به برگزاری این کنفرانس نشان نمی دهند؟

نقوی حسینی: امروزه بر کسی پوشیده نیست که اغلب کشورهای اروپایی میزبان انواع گروهای تروریستی هستند وافرادی که رسما عملیات تروریستی انجام دادند با بیانیه ها این موضوع را پذیرفتند. سازمان منافقین امروزه در کشورهای اروپایی به آسانی در حال گذران زندگی هستندواز امکانات این کشورها استفاده می کنند؛ بنابراین این ادعای غربی ها مبنی بر مبارزه با تروریسم یک دروغ بیش نیست واین کشورها همه رفتارهای دو گانه نسبت به تروریسم دارند. بر کسی پوشیده نبوده است که کشور های اروپایی مدعی در مقابل آمریکایی ها ذلیل هستند ونمی توانند در مقابل آمریکا موضع مستقلی داشته باشند. همه شاهد بودیم بر عکس همه ادعاهایی که اروپایی ها در رابطه با فعال کردن کانال ارتباط مالی با ایران داشتند؛ اما در آخر مشخص شد که جرات فعال کردن spv را ندارند. اقدامات اخیر دانمارکی ها و هلندی ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا صورت گرفته است و همه این ماجراجویی اروپایی ها برای توجیه ناتوانی شان در مقابل آمریکا است؛ چرا که اینها تعهد داده بودند به هر نحوی به برجام پایبند باشند، حالا که زمان عمل به وعده های شان رسیده شروع به بهانه جویی کرده اند. اروپایی ها با سیاست های آمریکا همگام هستند و اعضای گروه 5+1 خود از شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند.

چرا دولتمردان همچنان پا فشاری دارند که در برجام بمانند با توجه به اینکه آمریکایی ها که خارج شدند و اروپایی ها هم تعهد دادند اما به تعهدات خود عمل نکردند؟

نقوی حسینی: وقتی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند من همان موقع مصاحبه کردم که بر جام مرد ودیگر برجامی وجود ندارد اما اروپایی ها از یک طرف متعهد بودند بالاخره کلاس برای خود در عرصه بین الملل دارند وتعهد ببن المللی آنها را نمی خواهند زیر پا بگذارند و به عنوان کشورهایی تلقی بشوند که به تعهدات بین المللی خود پایبند نیستند از سوی دیگرجرات و جسارت مقابله با آمریکا را هم ندارند. چون اگر بخواهند به تعهدات خود وفادارباشند باید در مقابل تصمیم آمریکا قرار بگیرند که جسارت این کار را ندارند. این بازی هایی که در دانمارک و هلند درست شد برای همین بد عهدی ها بود بالاخره spv را همانگونه که ما پیش بینی می کردیم جرات نکردند راه اندازی کنند و برای شانه خالی کردن از این موضوع شروع به بهانه جویی کرده اند.

با توجه به شناختی که از عرصه بین المللی دارم و از مناسبات بین آمریکا واروپایی ها شناخت داشتم وتوطئه هایی که این ها دارند دنبال می کنند موافق با خروج ایران از برجام در شرایط فعلی نیستم.علیرغم اینکه به شدت با برجام مخالف بودم و برجام را توافق خوبی نمی دانستم. فقط تعهدات کشور ما در برجام قطعی است اما تعهدات آنها هیچ قطعیتی ندارد با همه اینها من مخالف بودم مصاحبه هایم موجود است و برمواضعم اصرار کردم وعاقبت برجام را هم می دانستم و معتقد بودم که نباید ایران وارد این توافق می شد.

در حال حاضر خروج ایران از برجام به هر شکلی صد درصد به ضرر جمهوری اسلامی ایران است چرا که کشورمان هیچ نفعی که از این توافق نبرده است و تعهداتش هم که همچنان سر جای خود باقیست حال اگر بخواهیم این تعهدات را هم زیر پا بگذاریم آن وقت در عرصه بین المللی علیه کشورمان بسیج می شوند و شورای امنیت قطعنامه علیه کشورمان صادر می کند و مشکلات چند برابر قبل از برجام ‌می شود.