دولت کنونی تنها دولت ناکارآمد بعد از انقلاب است

محمدرضا مرندی عضو هیات علمی دانشگاه، صبح امروز شنبه در نشست چهلم شنبه های انقلاب با عنوان "رشد و تعالی انسانی" که در محل این خبرگزاری برگزار شد، در بررسی مقایسه امکانات رژیم پهلوی و جمهوذی اسلامی گفت: در اواخر دوران پهلوی روزانه شش میلیون بشکه نفت تولید می شد، در حالی که در 20 سال اول جمهوری اسلامی سه و نیم میلیون بشکه تولید می شد و میزان صدور نفت 2/75 درصد کاهش داشته است.

وی در دوران جمهوری اسلامی ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی نصف شد، یعنی یک دلار امریکا در 1978 معادل 355 ین ژاپن بود اما در سال 1995 معادل 107 ین بود.  نفت همه کشورهای نفت خیز را با دلار می سنجند، پس وقتی ارزش دلار کاهش می یابد، عایدی نفت هم کاهش یافته است، در نتیجه سهم هر ایرانی از نفت 11 برابر کاهش یافت.

مرندی گفت: ما چند مانع بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم، که یکی از آنها خروج چند 100 میلیارد دلار از کشور توسط شاه مخلوع بود. به علاوه 300 مقام رژیم پهلوی هم در ماههای آخر رژیم پولهای هنگفتی از کشور خارج کردند.

وی افزود: یک مانع دیگر جمهوری اسلامی در مقایسه با رژیم پهلوی، عدم همکاری کشورهای توسعه یافته با ایران به گونه ای که تا ایران می خواهد با کشوری قراردادی اقتصادی ببندد، فورا آمریکایی ها می روند سراغ آن کشور و با پیشنهادی بالاتر از او می خواهند که با ایران قرارداد نبندد. اگر کمکهای آمریکا به آلمان و ژاپن نبود مگر این دو کشور می توانستند سر از خرابه های جنگ دوم جهانی بلند کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در جنگ 10 شهر کشور ویران شد، چند صد روستا ویران شد. به ازای هر سرباز در جبهه، 9 نفر در پشت جبهه هم درگیر می شوند. 11 سال پس از اغاز جنگ دبیر کل وقت سازمان ملل یادش افتاد که بگوید چه کسی اغازگر جنگ است. جنگ تحمیلی به اندازه 84 سال درآمد نفتی به ما خسارت وارد کرد. ترکیه در کدام مقطع با چنین مشکلاتی مواجه بود؟ کشوری که می خواهند آن را به عنوان بدیلی برای جمهوری اسلامی مطرح کنند.

وی ادامه داد: در سال 56 کارشناسان رژیم گذشته اعلام کردند که فقط به اندازه 33 روز از سال کالاهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود و برای بقیه روزهای سال از خارج واردات صورت می گیرد در حالی که درسال 2004 اعلام شد که ایران اولین صادرکننده سیفی جات در منطقه شده است.

مرندی گفت: دولتهای جمهوری اسلامی از دولت زمان جنگ، سازندگی، اصلاحات و عدالت محور عمدتا کارامد بودند اما دولت کنونی کارامد نیست، البته اینها نسبی است و دولتهای قبلی هم ناکارامدی هایی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که گرانی داریم اما به این معنی نیست که وضع مردم بدتر شده است، طبق اعلام بانک جهانی در سال 1382 جمعیت بالای خط فقر جمهوری اسلامی سه برابر جمعیت بالای خط فقر در سال 1356 است، اما چون توسعه نامتوازن بوده است، احساس محرومیت تشدید شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: چرا ما در سیاستگزاری های مالی موفق نبوده ایم؟ آن فکری که موشک نقطه زن را می سازد، فکری جهادی است، اما فکری که خودرو را می سازد، فکر تکنوکرات است. هر جا رویکرد انقلابی را به کار گرفتیم، معجزه آفریدیم و هر جا که این رویکرد را بر زمین گذاشتیم، ناموفق بودیم.