قول نفتی ژاپن به ایران

رییس مرکز پژوهش های مجلس خروج آمریکا از برجام را به ضرر تمام کشورهای دنیا دانست و گفت: اگر ژاپن و سایر کشورهای دنیا می خواهند تا حقوق بین المللی پایدار بماند باید در مقابل قانون شکنی‌های آمریکا در خروج از برجام مقاومت کنند.

میتسوگو سایتو سفیر ژاپن در تهران، امروز (دوشنبه 1)‌ با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این دیدار با اشاره به همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن به ویژه تعاملات 90 ساله دیپلماتیک، ابراز امیدواری کرد تا این پیشینه به توسعه مناسبات دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی منجر شود.

وی با بیان اینکه تجربه توسعه ژاپن مورد بارها در این مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: تبادل اندیشه‌ها و راهکارها از طریق تعاملات دیپلماتیک به ویژه توسعه دیپلماسی پارلمانی، گامی مهم در ارتقای روابط مثبت دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن است.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، یکجانبه‌گرایی این کشور در توافقنامه برجام را به ضرر تمام کشورهای دنیا دانست و یادآور شد: امیدوارم با وجود تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن ارتقا یابد و شاهد مناسبات دوجانبه گسترده‌تری نسبت به گذشته بین دو کشور باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای از ابتدا صادقانه وارد شد و براساس صداقت برجام را به امضا رساند و همچنان بر معاهدات خود در این توافقنامه متعهد است که گزارش‌های 12 گانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مُهر تاییدی بر این موضوع است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خروج آمریکا از برجام را خلاف رفتارهای متعارف حقوقی بین‌المللی برشمرد و عاملی به ضرر تعاملات و مذاکرات بین‌اللملی دانست و تاکید کرد: اگر ژاپن و سایر کشورهای دنیا می‌خواهند تا حقوق بین‌المللی پایدار بماند و کشورهای بر تعهدات خود پایبند بمانند باید در مقابل قانون‌شکنی‌های آمریکا در خروج از برجام مقاومت کنند.

میتسوگو سایتو در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ژاپن، روند تعاملات دیپلماتیک 90 ساله دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت:‌ 9 دهه همکاری‌های دوجانبه ایران و ژاپن در حوزه‌های مختلف علاوه بر مراودات تاریخی، دستاوردهای مهمی برای دو کشور داشته است که امیدواریم سطح این همکاری‌ها گسترش یابد.

وی با اشاره به فرهنگ غنی مردم ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از فرهنگی درخشان و عظیم برخوردار است و تعاملات با ایران نقش مهمی در برنامه‌ریزی آینده ژاپن دارد.

سفیر ژاپن در تهران حفظ و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای ژاپن و مسئولان این کشور حائز اهمیت دانست و یادآور شد: با وجود تحریم‌های آمریکا و خروج شرکت‌های غربی از ایران، برخی از شرکت‌های ژاپنی همچنان به همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند.

وی ادامه خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران را برای ژاپن حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: ما برای خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران مذاکرات سخت و پیچیده‌‌ای با آمریکا داشتیم تا اینکه روز گذشته (یکشنبه 30دی ماه) نفتکش ژاپنی برای خرید نفت از ایران در بنادر ایران پهلو گرفت.

سایتو در پایان تاکید کرد:‌ ژاپن به خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد و نفت ایران نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت ما دارد.