پیش‌بینی فواد ایزدی از آینده SPV

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: آینده SPV چندان خوشایند نیست و این موضوع بیشتر جنبه نمادین نسبت به انجام تعهدات اروپا در قبال برجام دارد که برای ما هم مفید نخواهد بود.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر، در خصوص اقدامات اخیر اروپا علیه ایران در تحریم کردن برخی اشخاص و نهادهای ایرانی و تاثیر آن بر همکاری‌های میان ایران و اروپا در موضوع کانال مالی ویژه، اظهار داشت: آینده SPV چندان خوشایند و مثبت نیست و اگر هم اروپایی‌ها بخواهند کاری را انجام دهند بیشتر جنبه نمادین نسبت به انجام تعهدات خودشان در قبال برجام دارد.

وی گفت: به اعتقاد من، در این شرایط اگر اروپایی ها بخواهند کاری در موضوع SPV انجام دهند، دیگر به کار ما نمی آید و برای کشور مفید فایده واقع نمی‌شود.

ایزدی با بیان اینکه ما با انجام برخی اقدامات و مواضع به آقای ترامپ این مطلب را انتقال دادیم که اگر آنها از برجام خارج شوند ما همچنان در برجام خواهیم ماند، افزود: در آن زمان ما بارها گفتیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود با اروپا در قالب گروه ۱+۴ برجام را ادامه خواهیم داد و زمانی که ترامپ یقین پیدا کرد که ایران در برجام خواهد ماند متوجه شد که به گزینه ایده آل خود نزدیک شده است که آن حفظ برجام به همراه محدودیت های هسته ای شامل تحریم های گسترده علیه ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا با خروج خود از برجام به آنچه که در قبال ایران مد نظر داشت دست پیدا کرد و از طرفی هم باید امروز برخی مقامات ما پاسخگو باشند که چرا اروپایی در برابر آمریکا کاری انجام نمی دهد و به تعهداتش نسبت به برجام پایبند نیست.

وی ادامه دارد: خود اروپایی ها اینطور مطرح می کنند که ما یک حرفی در خصوص کانال مالی ویژه اروپا یا همان SPV به جهت همکاری و تداوم روابط تجاری با ایران مطرح کردیم، شما آن را جدی نگیرید.

ایزدی بیان کرد: اروپا امروز یقین پیدا کرده که ایران در برجام خواهد ماند، بنابراین نتیجه این می‌شود که این تصور را داشته باشند که چه به ما امتیازی بدهند چه ندهند، ما همچنان نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند هستیم، از طرفی اروپا هم که دوست ما به حساب نمی‌آید، پس برای چه بخواهد به ما امتیازی بدهد؟

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که این ذهنیت در میان اروپایی ها نسبت به ایران وجود داشته باشد که ما تحت هر شرایط در برجام خواهیم ماند، SPV هم به جایی نخواهد رسید.