لایحه اصلاح قانون انتخابات در هیات دولت تصویب شد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، از تصویب لایحه اصلاح قانون انتخابات در جلسه امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ماه) هیئت دولت خبر داد و گفت: در مورد این لایحه پیش از این با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون شورا‌ها و شورای نگهبان هماهنگی لازم انجام شده است.

وی افزود: این لایحه از سال ۹۵ از سوی وزارت کشور به دولت ارائه شد و با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی از جانب رهبر معظم انقلاب، مجددا به وزارت کشور مسترد و با آن سیاست‌ها منطبق شد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت بررسی‌های لازم درباره این لایحه انجام گرفت و امروز در دولت تصویب شد، از جمله مشخصات این لایحه، تجمیع انتخابات است، زیرا ما قوانین مختلفی داشتیم و هر انتخابات را با یک قانون اداره می‌کردیم.

وی گفت: در این لایحه احراز صلاحیت‌ها تعریف دقیق تری شد تا افرادی که دارای صلاحیت‌های کلی هستند، بتوانند شرکت کنند، تبلیغات، شفافیت‌های مالی، نظارت، چگونگی اجرا و نقش وزارت کشور از جمله مسائلی بودند که در این لایحه به آن پرداخته شد؛ همچنین در مورد این لایحه پیش از این با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون شورا‌ها و شورای نگهبان هماهنگی لازم انجام شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: لایحه اصلاح قانون انتخابات، لایحه نسبتا جامع و خوبی است و امیدواریم با بررسی‌های کارشناسی در مجلس تکمیل شود تا بتوانیم انتخابات سال ۹۸ را با این قانون اجرا کنیم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: با توجه به این که دو فوریت لایحه استانی شدن انتخابات در مجلس تصویب شده است بنابراین نیازی ندیدیم در این لایحه آن بیاریم؛ دولت در خصوص استانی شدن انتخابات قبلا نظرش را اعلام کرده و موافق این موضوع است.