الوطن: نماینده سازمان ملل در امور سوریه به ایران سفر می کند

به گزارش روزنامه سوری الوطن، پیترسون دیپلمات نروژی است که اواخر اکتبر سال 2018 (مهر-آبان 97) به طور رسمی به نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب شد و تا قبل از انتخاب به این سمت، به عنوان سفیر نروژ در چین فعالیت داشت.

وی در نخستین رایزنی های خود دیدارهایی را با مقام های دمشق و مسکو ترتیب داد. 

روزنامه الوطن نوشت که پیترسون روز گذشته در حاشیه نشست اقتصادی 'داووس' در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چه زمانی به آنکارا و تهران سفر می کند گفت: امیدوارم این سفر به زودی انجام شود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، پیشتر (اول بهمن) به مسکو سفر کرد. وی در دیدار با 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه و 'سرگئی شویگو' وزیر دفاع این کشور درباره آینده سیاسی سوریه رایزنی و تاکید کرد که سازمان ملل و روسیه نقشی مهمی را در آینده سوریه ایفا می کنند. 

همچنین دو طرف درباره تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه تبادل نظر کردند.

پس از این دیدار وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در دیداری که بین دو طرف ( لاوروف و پیترسون ) صورت گرفت رایزنی هایی انجام شد مبنی بر اینکه تنها مردم سوریه می توانند سرنوشت سیاسی کشورشان را تعیین و سازمان ملل نیز در این میان و بر اساس قطعنامه 2254 به آنان کمک می کند که این فرایند تسریع شود.

به نوشته تارنمای وزارت خارجه روسیه، با نابودی تروریسم استقرار و ثبات به این کشور بر می گردد و لازم است دیگر کشورها نیز به حاکمیت ملی، استقلال و یکپارچگی سوریه احترام بگذارند. 

بررسی مساله تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه نیز از محورهای این رایزنی ها بود که هردو طرف تاکید داشتند همه بازیگران منطقه ای تاثیر گذار از تشکیل این کمیته حمایت می کنند.

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن صلح (فرایند آستانه) در سوریه 18 دسامبر 2018 (27 آذرماه) نشستی سه جانبه را با حضور «استفان دی‌میستورا» نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو برگزار کردند.

در این نشست ، وزیران خارجه کشورهای یادشده به همراه دی‌میستورا توافق کردند که برای تشکیل نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه اوایل سال آینده میلادی (2019) در ژنو تلاش کنند.