شروط یک عضو کارگزاران برای استانی شدن انتخابات مجلس

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس، که کلیات آن اخیرا در مجلس شورای اسلامی  به تصویب رسید، گفت: در بحث استانی شدن انتخابات،  دو ملاحظه اساسی  باید در قانون در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه  ملاحظه اول توجه به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، افزود: در صورتی که استانی شدن انتخابات در میزان مشارکت مردم اثر منفی بگذارد، قطعا به نفع کشور نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: صرف نظر از ملاحظات ملی، زمانی که انتخابات به شکل محلی برگزار می‌شود، تعصبات قومی و  قبیله‌ای در حضور بیشتر مردم در انتخابات نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین لازم است که در اصلاح قانون انتخابات نقش حوزه‌های انتخابیه پررنگ‌تر دیده شود تا جذابیت محلی انتخابات از بین نرود. 

طاهرنژاد یکی دیگر از ملاحظات قانونی برای استانی شدن انتخابات را فراهم آمدن شرایط به منظور معرفی نامزدها در میان اقشار مختلف مردم در سطح یک استان  دانست و گفت: برای تحقق این مسئله نقش احزاب می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. اگر احزاب بتوانند در استان‌ها نامزدهایی را معرفی کرده و مسئولیت حمایت از آنها را  بر عهده بگیرند، آن زمان است محاسن استانی شدن انتخابات از معایب آن پیشی می‌گیرد. البته در  طرح ارائه شده از سوی نمایندگان، اشاره‌ای به نقش احزاب در معرفی نامزدها در سطح استان‌ها نشده است. 

این فعال اصلاح‌طلب یاد‌آور شد: اگر این ملاحظات در طرح اصلاح قانون انتخابات منظور شود، استانی شدن انتخابات می‌تواند نتایج قابل قبولی داشته برای کشور داشته باشد. چرا که با اجرای این طرح، امکان حضور شخصیت‌های برجسته در سطح استان‌ها فراهم شده  و دیگر هر شخصی به خود اجازه نمی‌دهد که بدون دانش و سوابق لازم برای نمایندگی مردم، خود را معرض رای آن‌ها قرار دهد  و در نهایت سطح کیفی مجلس از لحاظ علمی بالا رفته و متعاقب آن شاهد خروجی بهتری از مجلس خواهیم بود.