وزیر انرژی پیشین آمریکا: ایران مطابق برجام عمل کرده است

ارنست مونیز، وزیر پیشین انرژی آمریکا درباره پایبندی ایران به چارچوب‌های مورد نظر برجام گفته «تحقیقات دانشمندان ایرانی چیزی خارج از توافق برجام نیست بلکه بر اساس موارد تعیین‌شده و مورد توافق است. شواهد قطعی داریم که ایران مطابق توافق هسته‌ای [برجام] عمل کرده است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با ادعای اینکه ایران به توافق هسته‌ای [برجام] پایدار نبوده از برجام خارج شد، با این حال در گزارشی که نهادهای امنیتی آمریکا به‌تازگی به سنا ارائه کرده‌اند، اذعان شده که ایران تا کنون هیچ عملیاتی خارج از برجام انجام نداده است.

به‌نوشته یورونیوز، وزیر پیشین انرژی آمریکا همچنین گفته «الزامات مشخصی برای ایران به‌مدت 15 سال در نظر گرفته شده که این مرحله رویه نظارتی سفت و سختی دارد. امید این بود که بتوانیم در این 15 سال روابطی مبتنی بر اطمینان در حوزه توافق هسته‌ای ایجاد کنیم اما نکته مهم اینکه ذات این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر تحقیق و تصدیق مداوم استوار است».

اشاره ارنست مونیز به گزارش‌های ممیزی مداومی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر می‌کند.

فدریکا موگرینی، مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی در پی ثبت کانال مالی اروپا با ایران تأکید کرده بود که مطابق 13 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند است.

گزارش جینا هسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دن کوتز، رئیس‌کل تشکیلات اطلاعاتی این کشور به سناتورهای کنگره نشان از آن داشت که بر اساس تحقیقات آنها ایران از توافق هسته‌ای عدول نکرده است.