کنعانی مقدم: انقلاب اسلامی وارد دوره کارآمدی شده است

حسین کنعانی مقدم روز یکشنبه، درباره 40 سالگی انقلاب اسلامی و آیا اینکه توانستیم در این 40 سال به اهداف انقلاب دست یابیم یا نه، اظهار داشت: بحث انقلاب و رسیدن به اهداف و آرمان ها با ارزیابی رسیدن یا نرسیدن به همه اهداف، بحثی کاملا متفاوت است. 

عضو شورای مرکزی خانه احزاب خاطرنشان کرد: در مسیری قرار گرفتیم؛ انقلاب این مسیر را ریل گذاری کرد و در این مسیر در حال حرکت هستیم؛ خواه ناخواه هر قدم در این مسیر به اهداف نزدیکتر می شویم. بعضی مواقع در مسیر سرعت قطار می تواند کم یا اینکه قطار با موانع روبرو شود؛ گاهی هم شاید برخی پیاده و برخی سوار شوند یعنی رویش و ریزش وجود دارد.

وی ادامه داد: اما درباب تفکر انقلاب اسلامی که استقلال، آزادی و مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی است، توانستیم الگویی برای منطقه ایجاد کنیم، این همان صدور انقلاب است؛ تفکر ایستادگی در برابر استکبار و استبداد و مبارزه با استعمار و استثمار تبدیل به یک فرهنگ در کشورهای مختلف شده است و به نظرم این همان هدفی است که ما در بحث صدور انقلاب دنبال می کردیم تا تفکر و اندیشه انقلاب به دیگر آزادیخواهان دنیا برسد.

**پیشرفت ها بدون انقلاب هم دست یافتنی بود اما با از دست دادن استقلال

عضو شورای مرکزی خانه احزاب در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات برخی افراد مبنی بر تداوم پیشرفت کشور حتی درصورت انقلاب نکردن صحت دارد یا نه، گفت: مطمئنا کشور متوقف نمی شد چون کشوری هستیم با پیشینه تاریخی تمدنی و نیروی انسانی بسیار هوشمند و فعال، و حرکت را ادامه می دادیم اما بعضی ها برای رسیدن به هدف ممکن است استقلال خودشان را از دست دهند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برخی کشورها انرژی هسته ای را گرفتند و به پیشرفت هسته ای دست یافتند، اما کلید دانش خود را در اختیار امریکا گذاشته و استقلال خود را ازدست داده اند؛ این در حالی است که ما بدون اینکه استقلال خود را از دست بدهیم توانسته ایم در رشته های نانو، بیوتکنولوژی و دیگر فناوری ها خودمان تولید دانش داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر چه از علم و دانش دنیا هم استفاده می کنیم اما استقلال داشتن در حوزه فناروری ارزش فراوانی دارد؛ و اگر انقلاب نمی شد شاید از این حیث فراتر هم می رفتیم ولی به قیمت از دست دادن آزادی، استقلال و مردم سالاری. چه بسا بسیاری کشورهای همسایه ما در این 40 سال همراه ما آمدند اما نه استقلال دارند و نه توسعه یافته هستند.

** به جوانان مسئولیت بدهیم

کنعانی مقدم درباره استفاده از ظرفیت جوانان در پیشبرد اهداف انقلاب گفت: من تعجب می کنم از برخی که روی بحث جوانگرایی علامت سوال می گذارند؛ در حالی که اوایل انقلاب جوان گرایی داشتیم و جوانان بودند که انقلاب کردند؛ در دوران جنگ و سازندگی هم جوانان پیشگام بوده اند، همچنین در عرصه علم و فناوری.

وی ادامه داد: اشکال این است که به نسل سوم و چهارم می گوییم شما وارثان انقلاب هستید و باید آن را پاس بدارید؛ بی آن که به آنان قدرت و مسولیت بدهیم. قدرت و مسئولیت را نسل اول و دوم انقلاب در اختیار دارند و انحصار طلبی در قدرت را دنبال می کنند، آن وقت به جوانان می گویند بیایید پیشتاز و موتور توسعه کشور باشید اما هیچ قدرتی ندارید که این نقض غرض است و باید روی آن بیشتر کار کرد.