قصه گویی و روایت آرام نقطه قوت سریال «کیمیا» است

جلیل اکبری صحت  درباره سریال «کیمیا» گفت:‌ سریال «کیمیا» به دلیل پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی در همان شکل و شمایل مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است.

وی ادامه داد:‌شبکه دو سیما از سالها پیش به عنوان شبکه‌ای فرهنگی و قصه گو بیش از پیش مورد اقبال مخاطبان بوده است. بر همین اساس پخش سریال «کیمیا» از شبکه دو با توجه به جمیع نکاتی که درباره این شبکه موجود است،نشان دهنده انتخاب درست مخاطب از سریالی است که از این شبکه پخش می‌شود.

این منتقد تلویزیون و سینما افزود:‌ این سریال،‌نوع روایت و شکل داستانی نسبتا مناسبی دارد و از کارگردانی به نسبت پیراسته تر برخوردار است که باعث یک اتفاق خوب شده و آنهم دیده شدن یک سریالی است که به قطعه‌ای از تاریخ معاصر این کشور مرتبط می‌شود.

اکبری صحت ادامه داد:‌داستان «کیمیا» داستان نو و بدیعی نیست. قصه دختری در حال تغییر اجتماعی و رسیدن به تحولی بزرگ همچون انقلاب است که داستانک‌های مختلفی نیز در این بین دیده می‌شود.

وی به نکات مثبت این سریال اشاره کرد و بیان داشت:‌ یکی از نکات مثبت در داستان این سریال،قصه‌گویی و روایت آرام و همراه با طمانینه آن و شکستن کمرنگ خطوط قرمز تاریخ است و آنچه که از این سریال در ذهن مخاطب ته نشین می‌شود،بُرد مناسب و صمیمانه با مخاطب است.

این منتقد افزود:‌ روایت و ساخت آثار از تاریخ انقلاب اسلامی ایران امری است که از 10 سالگی انقلاب بسیار زیاد تاکید شده است و امیدواریم سریال «کیمیا» آخرین سریالی نباشد که در این حوزه ساخته می‌شود و به امید خدا شاهد ساخت آثاری از این دست در حوزه مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی باشیم.

اکبری صحت درباره شکست خطوط قرمزی که در این سریال شکسته شده است، ادامه داد:‌تا به حال در سریال‌های تاریخی معاصر،بازیگرها با گریم‌های اغراق شده و رفتارهای خشن نشان داده می‌شدند که متناسب با رفتار آن سالها بود، اما این روزها می‌بینیم که ساواک ساواک در  برخورد با نیروهای اجتماعی خاکستری نشان داده می‌شود که با واقعیت اجتماعی آن سالها نیز مطابقت دارد. به این ترتیب که هر چقدر از انقلاب فاصله بگیریم می‌توانیم شکل جدیدی از رفتار و روابط اجتماعی جدید را ترسیم کنیم.

وی در پایان نیز گفت:‌انقلاب نقطه عطف تاریخ قرن بیست ما است و باید از این موضوع به عنوان سرمایه استفاده کنیم. بهره مندی نیروهای فرهنگی از یک سرمایه ملی،حساسیت و مراقبت‌هایی را می‌طلبد که به نظر می‌رسد هرچقدر از هیجان و برخوردهای هیجانی دور باشیم،موفقیت‌مان بیشتر خواهد بود.