اصولگرایانی که از بقیه پیشی گرفتند

سرویس سیاسی افکار نیوز - سریال اعلام حضور جبهه ها و ائتلاف های اصولگرا تمامی ندارد همین دیروز بود که جامعتین مجبور شد دوباره از فهرست جبهه متحد اصولگرایی حمایت کند.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای اعلام کردند: " پس از ماه‌ها اینک فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایی قطعی ارائه شده است. این فهرست محصول عقل جمعی و اضلاع تشکیل دهنده جبهه می‌باشد. لذا جامعتین، جمع بندی دیدگاه‌های اضلاع اصولگرایی را که در فهرست تبلور یافته است تایید می‌نماید. در تهران و شهرستان‌ها به این فهرست به طور کامل رای خواهد داد. "

از چهره های شاخص اصولگرا اما این تنها مطهری و غفوری فرد نبودند که از فهرست جبهه متحد جاماندند و برای خود تدارک جبهه مستقل دیدند. شهاب الدین صدر نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری که ریاست سازمان نظام پزشکی و نایب رییسی مجلس هشتم را نیز بر عهده دارد پس از آنکه در فهرست جبهه متحد جایی برای خود نیافت اقدام به تشکیل جبهه بصیرت و بیداری اسلامی کرد.

هر چند اندک زمانی پس از اعلام موجودیت جبهه بصیرت و بیداری اسلامی به رهبری شهاب الدین صدر خبر رد صلاحیت وی از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد. خبری که روابط عمومی جبهه بصیرت و بیداری اسلامی آن را به شدت تکذیب و منتشر کنندگان این خبر را به پیگیری قانونی تهدید کرد اما احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در چهارمین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص ردصلاحیت برخی افراد برای شرکت در انتخابات، بدون نام بردن از شهاب‌الدین صدر و آیت‌الله علوی، گفت: شورای نگهبان در این دوره نائب رئیس مجلس و عضو مجلس خبرگان و نماینده مجالس قبلی را ردصلاحیت کرده است "

به این ترتیب در صورت صحت این خبر نیز کماکان انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی فهرست نسبتاً بلند بالایی از گروه ها و جبهه های اصولگرا را شامل می شود.

یکماه پیش از این شاید کمتر کسی تصور می کرد اصولگرایان با این حجم از جبهه های مختلف در انتخابات حاضر شوند در آن زمان هنوز بحثبر سر وحدت میان جبهه پایداری و جبهه متحد بود و اصولگرایان رقیب اصلی خود در انتخابات را اصلاح طلبانی می دانستند که اکنون کمرنگترین تحرکات انتخاباتی را در میان گروه های موجود در انتخابات دارند.

رقابت میان اصولگرایان اکنون اجتناب ناپذیر شده است. رقابتی که بیشتر در انتقاد و دفاع از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد تبلور یافته است.
انتقادات اصولگرایانی همچون احمد توکلی، الیاس نادران و علی مطهری از دولت دهم چنان پرشور است که می توان گفت میتینگ های انتخاباتی اصلاح طلبان حاضر در رقابت ها را از سکه انداخته است.

شاید این از عجایب سیاست در ایران باشد که انتخابات مجلس به محلی برای منازعه هواداران و منتقدان دولت از یک طیف فکری تبدیل شده است. منتقدان برنامه های اقتصادی و فرهنگی دولت را زیر تیغ نقد خود قرار داده اند و هواداران دولت که بیشتر در جبهه پایداری تجمع پیدا کرده اند دفاع از این برنامه ها را با حفظ مرزبندی خود با جریان انحرافی در دستور کار قرار داده اند. از این رو شاید بتوان انتخابات مجلس نهم را از سویی نوعی همه پرسی غیر مستقیم راجع به سیاست های محمود احمدی نژاد و دولت تحت امر وی دانست و از سوی دیگر آزمونی سخت برای جریان اصولگرایی که اینک به گفته برخی از اعضای خود در حال پوست اندازی است.

شاید زمانی که جبهه متحد اصولگرایی زیر نظر آیت الله مهدوی کنی شروع به فعالیت کرد هیچکس حتی خود آیت الله نیز چنین پیش بینی از آینده وقایع نداشت، آینده ای که هر چند امروز بسیار متفاوت از شرایط پیشین شده اما هنوز روزهای پیشبینی ناپذیری در راه اصولگرایان است.

آیت الله مهدوی کنی می گوید:" من فکر میکردم که دوستان اصولگرا و انقلابی همه دور هم جمع شویم و با هم حول محور ولایت سینه بزنیم و زیر پرچم امامت و ولایت جمع شویم. من نمیگویم که پستهای بالا را به همه کس بدهیم، اما به برادران توصیه میکنم که باید جوری رفتار کنیم که مردم را جذب کنیم"