چین، روسیه، ایران و کره شمالی تهدید‌های فضایی برای آمریکا

پایگاه اینترنتی پنتاگون گزارش داد مقامات آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پس از انتشار انتشار گزارشی با عنوان «چالش‌های امنیتی در فضا»،  با خبرنگاران درباره تهدید‌های پیش روی حاکمیت آمریکا در فضا صحبت کردند. در این گزارش به جزئیاتی درباره فضا و تهدید‌های پیش روی آن که چالشی مهم برای آمریکا و متحدانش است، اشاره شده است. این گزارش بر توانمندی‌های در دست توسعه در چین و روسیه متمرکز می‌شود، اما تهدید فضایی ایران و کره شمالی را نیز نادیده نمی‌گیرد.

مقامات آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون اعلام کردند توانمندی‌های مستقر در فضا کلید همه ابعاد حیات در آمریکاست. نقش فضا در برنامه‌های کاربردی غیرنظامی و تجاری رو به افزایش است و استفاده از این برنامه‌های کاربردی در ارتش آمریکا بسیار مهم و حیاتی است.

مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند توانمندی‌های مستقر در فضا بسیار مقرون به صرفه‌تر شده و استفاده از آن‌ها به لحاظ تکنولوژی آسانتر شده است و چین و روسیه از این موضوع برای به چالش کشیدن برتری آمریکا در فضا استفاده می‌کنند. روسیه و چین برنامه‌هایی فعال برای مقابله در فضا دارند.

یکی از مقامات بلندپایه آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون گفت: دو کشور برنامه فضایی توانمند و قوی را دردستور کارشان دارند و این توانمندی‌ها به ارتش آن‌ها قدرت فرماندهی و کنترل نیروهایشان را در سراسر جهان می‌دهد و با افزایش آگاهی محیطی آن‌ها قادر به نظارت، رهگیری و هدف قرار دادن نیرو‌های آمریکایی و متحد آمریکا هستند. این دو کشور شبکه‌های ماهواره‌ای سیستم موقعیت‌یابی جهانی خودشان را دایر کرده‌اند.

این مقام بلندپایه تاکید کرد: «دکترین روسیه و چین تاکید دارند که که فضا از لحاظ جنگ مدرن بسیار مهم است و توانمندی‌های مقابله در فضا را به عنوان ابزار‌هایی برای کاهش کارآمدی نیرو‌های آمریکایی و متحد آمریکا می‌بینند.»

وی افزود چین برتری فضایی را بخشی از توانمندی برای کنترل فضای اطلاع رسانی قلمداد می‌کند که مولفه‌ای کلیدی در جنگ مدرن است. روسیه نیز فضا را به عنوان حوزه‌ای جنگی می‌بیند و پیروزی در این میدان نبرد در جنگ‌های آتی تعیین کننده خواهد بود. چین و روسیه توانمندی‌های مقابله در فضای خود از جمله موشک‌های مستقر در زمین با هدف ماهواره، ارسال پارازیت به ماهواره‌ها و برعکس، سلاح‌های انرژی هدایت شونده از زمین و بسیاری از تسلیحات دیگر را تولید کرده‌اند.

ایران و کره شمالی توانمندی خود در ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها را نشان داده‌اند و توانمندی‌های پرتاب‌های فضایی مستقل دارند.

آمریکا فعال‌ترین ماهواره‌ها را در فضا دارد و چین و روسیه پس از این کشور هستند. برتری آمریکا چالشی برای روسیه و چین است و مقامات پنتاگون اعلام کردند انتظار دارند این دو کشور به توسعه توانمندی‌های خود برای مقابله با توانمندی‌های آمریکا ادامه دهند.