واکنش امیری به طرح استیضاح روحانی

 حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه 1 اسفند) هیئت دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام تعدادی از نمایندگان مجلس برای طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند در چه شرایطی چه مطلبی را بیان می‌کنند و چه رفتاری از خود بروز می‌دهند. امروز در شرایطی هستیم که مورد تحریم ظالمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌ایم و در این شرایط نیازمند اتحاد و انسجام هستیم.

وی افزود: طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور در شرایطی که رئیس مجلس در آستانه سفر به چین بود و به همراه تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و وزرای اقتصادی دولت در این کشور حضور دارد، همچنین  اینکه ما در مذاکره با اروپا هستیم و اجلاس سوچی نیز با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود؛ همچنین اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و مقام معظم رهبری نیز پیام بسیار مهمی صادر کردند؛ منطبق بر مصالح، منافع کشور و رهنمودهای رهبری نیست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: تعداد امضاءکنندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور بسیار کم است. هیچ تصمیم فراکسیونی در این‌باره وجود ندارد و تنها چند نماینده به اراده و تشخیص خود تصمیم طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور را اتخاذ کردند. همچنین مشاهده می‌کنیم تعدادی از فراکسیون‌های مجلس در این خصوص اعلام موضع کردند و برخی از نمایندگان هم که حتی منتقد دولت‌اند در موضع‌گیری‌های خود اعلام کردند، طرح سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح او در مجلس به مصلحت کشور نیست.

امیری ادامه داد: با این حال من بسیار امیدوارم دوستانی که طرح استیضاح را مطرح کردند به شرایط امروز کشور توجه کنند و به نحوی عمل کنند که دشمن ناامید و داخلی‌ها امیدوار شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط  همزمانی طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور و آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم نیز بیان کرد: من نمی‌خواهم نیت کنم اما معتقدم با وجود اینکه سوال استیضاح و تحقیق و تفحص حق نمایندگان است، چگونگی و زمان استفاده از این حق نیز بسیار مهم است.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره‌ی علت تأخیر در بررسی لایحه جامع انتخابات نیز گفت: این لایحه از سوی دولت با یک فوریت به مجلس تقدیم شد اما به دلیل اینکه طرحی مشابه در مجلس توسط نمایندگان مطرح شده بود، قرار شد تا بررسی این دو طرح و لایحه توأمان انجام شود.

امیری: با توجه به این که در حال حاضر قوه مقننه در فصل رسیدگی به بودجه قرار دارد، بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس رسیدگی به طرح‌ها و لوایح دیگر تابع تشریفاتی خاص است که ان‌شاء الله هیئت رئیسه در فرصتی مناسب این لایحه را در دستور کار قرار خواهد داد.