ظریف با استعفا قهرمان نمی‌شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران درباره دلایل استعفای ظریف، اظهار داشت: اعتقادم بر این است که آقای ظریف با استعفا قهرمان نمی‌شود، ملت قدر زحمات ظریف را می‌داند، در طول برجام که تمام قدرت های دیپلماتیک دنیا اعم از دولت‌ها و سازمان‌ها  حضور داشتند، وی به خوبی نمایندگی  جمهوری اسلامی را پیش برد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از هر اقدامی که باعث خوشحالی دشمنان شود پرهیز کنیم، تصریح کرد: ظریف بهتر از هر کس می‌داند دشمنان در قبال برجام ناجوانمردی به خرج دادند، خود ایشان اولین کسی بود که در جریان عهدشکنی آنان قرار گرفت و اکنون هم انتظار می‌رود بماند و سیاست‌خارجی کشور را پیش ببرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظریف هم از لحاظ موضوعی و هم از لحاظ شکلی با تغییر ساختاری که در وزارت خارجه شکل داد، خودش می‌تواند آن را به سرانجام برساند، در مجلس چه در جریان اصولگرایان و چه در جریان امید، دغدغه‌ای که هست اینکه کار غیرشفاف نباشد، این مجلس دو بار به آقای ظریف رأی اعتماد داده و بیشترین سؤال از وزیر امور خارجه صورت گرفته است. ایشان شخصی پاسخگوست و استعفای او در این شرایط قدری غافلگیرکننده بود.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس همچنین گفت: از گلایه‌های ایشان اطلاع داشتیم  و مشخصاً برخی از اختلافات در داخل دولت بود. ظریف می‌داند در حوزه سیاست خارجی که تنوع سلیقه هست، تحمل سیاستمداران باید زیاد باشد، جریان امید به همراه بخش عمده‌ای از نمایندگان نامه‌ای را امضا کردند و خواهان عدم پذیرش استعفای رئیس‌جمهور بودند، اما در طرف مقابل عزیزان اصولگرا مخالف این موضوع بودند و انتقاد کردند، اما امیدواریم موضوع استعفای ظریف به گونه‌ای حل شود که برای کشور گامی به پیش باشد.

وی گفت: امیدواریم باز هم ایشان بماند و حتی اگر هم به هر دلیلی استعفای وی پذیرفته شود، باید برای دولت و در سیاست خارجی گامی به پیش باشد، ربط دادن استعفای ظریف به افول دولت موضوعی خائنانه است، برخی افراد مواضعی گرفتند و اعلام کردند استعفای ظریف به معنای سقوط دولت و تضعیف دولت است که این یک تعبیر خائنانه است و حتی خائنانه تر از تحلیل دشمنان و آمریکایی‌هاست؛ متأسفانه واکنش آمریکایی‌ها بسیار بهتر از برخی افراد داخلی است که ادعای دفاع از نظام را دارند و معتقدم باید با این رفتارها برخورد شود.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران این نوع استعفاها طبیعی است، ما موارد متعدد استعفا در سطوح مختلف را داشتیم و دیدیم چیزی حدود یک سوم مسئولان و سیاستمداران ارشد این کشور در اقدامات تروریستی شهید شدند اما کشور راه خودش را ادامه داده است، اکنون هم اگر استعفایی شکل گرفته به نحو احسن مدیریت خواهد شد و شخصاً امیدوارم مدیریت آینده با ظریف باشد، اما به هر صورت این موضوع نباید منجر به نوسان در کشور شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری گفت‌: این دیدار پیام بزرگی برای دنیا داشت، این دیدار در شرایطی صورت گرفت که شش سال پیش دشمنان سوریه به ۸۰۰ متری کاخ اسد رسیدند و تنها حدود ۱۱ درصد خاک سوریه در اختیار بشار اسد بود، اما در حال‌ حاضر ۶۷ درصد از خاک سوریه در اختیار دولت مستقر سوریه است و شاید حدود ۲۰ درصد سوریه در درون دولت سوریه و در حال مذاکره است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از خاک سوریه به دلیل مداخلات خارجی بلاتکلیف باقی‌ مانده است.

فلاحت پیشه همچنین گفت: دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به دیکتاتورها این پیام را داشت که آنهایی که پول خرج کرده و به آمریکا وصل شده‌اند امروز سقوط کرده و در قرنطینه سقوط خود دیدار بشار اسد با مقامات جمهوری اسلامی ایران را نظاره کردند، لذا این دیدار نباید تحت الشعاع هیچ چیز حتی استعفای آقای ظریف قرار گیرد، ملت و مجلس شورای اسلامی قدردان زحمات آقای ظریف است، طبیعتا نقدهایی به رفتار ایشان همچون سایر سیاستمداران وجود دارد، اما ما قدردان زحمات ایشان هستیم. البته که ایران از چنان ظرفیتی برخوردار است که هر اتفاقی را به یک گام رو به جلو پیش می‌برد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره احتمال برگزاری جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی استعفای ظریف، گفت‌: با آقای لاریجانی صحبت کردم. قرار شد ابتدا ما از کم و کیف موضوع اطلاع پیدا کنیم و بعد در باره جلسه تصمیم گیری شود، بنده با آقای ظریف تماس گرفتم که موفق نشدم، ایشان جوابگوی تلفن نیست. تماسی با شورای معاونان امور خارجه داشتم که امور سیاست خارجی و شرایط کشور ادامه‌ دارد اما ما هنوز نتوانستیم با ایشان ملاقاتی داشته باشیم.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گلایه‌های ظریف مربوط به ناهماهنگی‌ها ارتباطی با سفر بشار اسد به ایران دارد، در این باره گفت: اگر ناهماهنگی وجود داشته است در درون دولت بوده است. طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رییس جمهور حضور پیدا می‌کرد که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است. موضوع فراتر از این حرف‌ها است و نباید موضوع ناهماهنگی را به سیاست ایران در سوریه ربط داد، سیاست ایران در سوریه، مسئولیت و هماهنگی‌ها مشخص است. خود آقای ظریف هم بارها اعلام کرده است که با قاسم سلیمانی و دیگران ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که گویا آقای ظریف از سفر بشار اسد به ایران اطلاعی نداشته است و از این موضوع گلایه دارد؟ خاطرنشان کرد: این را باید از خود ایشان سوال کنید، اما معتقدم که موضوع در این حد نیست.