نمی‌توان براساس خصومت با یک کشور ائتلاف ایجاد کرد

سخنگوی وزارت خارجه قطر در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره طرح ضد ایرانی آمریکا برای ایجاد «ناتوی عربی» گفت: «این ممکن نیست که بتوان بر اساس خصومت با یک کشور، ائتلاف ایجاد کرد».

مقام وزارت خارجه قطر در مصاحبه با یک رسانه ترکیه‌ای درباره روابط دوحه- آنکارا، اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس و تمایل آمریکا برای ایجاد «ناتوی عربی» جهت مقابله با ایران تاکید کرد که تنها با خصومت علیه یک کشور، امکان ایجاد ائتلاف وجود ندارد.

«لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر به «دیلی صاباح» گفت: «ترکیه، متحد استراتژیک (قطر) است و ما درباره موضوعات مختلف و اتفاق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در هماهنگی کامل و همیشگی قرار داریم. کمیته استراتژیک متحد قطر- ترکیه از سال ۲۰۱۵ به طور مرتب جلسه برگزار کرده است».

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک قطر در این مصاحبه گفت: «ما از اقدامات جمهوری ترکیه در زمینه تحقیق درباره قتل (جمال) خاشقچی حمایت می‌کنیم و همه طرف‌های مرتبط را به همکاری با این تحقیقات تشویق می‌کنیم. حکومت قطر از جمله کشورهایی است که خواستار تحقیق جامع برای روشن شدن ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی است».

وی با اشاره به تنش‌های ۴ کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر با قطر و محاصره این کشور توسط آنها گفت: «ما از حمایت ترکیه در اولین روزهای محاصره (قطر) به ویژه تصویب سریع توافق نظامی (دوحه-آنکارا) توسط پارلمان ترکیه تشکر می‌کنیم. مبادلات تجاری بین دو کشور بعد از محاصره قطر افزایش یافت. ترکیه هم اکنون شریک اصلی ما در زمینه امنیت غذایی و تجاری است. قطر هم گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) و آلومینیومبه ترکیه صادر می‌کند».

خبرنگار «دیلی صاباح» از این مقام قطری درباره «تمایل» آمریکا برای ایجاد ناتوی عربی سوال کرد، طرحی که مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند هدف آن مقابله با ایران در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در جواب به این سوال گفت: «ما چندین بار با دوستان آمریکایی خود ارتباط برقرار کرده و به آنها گفتیم که اگر اعضای یک ائتلاف و اتحاد نتوانند روی اصول ابتدایی حاکم بر روابطشان توافق کنند، چنین ائتلافی نمی‌تواند موفق شود و همچنین این موضوع ممکن نیست که بتوان بر اساس خصومت با یک کشور یک ائتلاف ایجاد کرد».

پیش از این «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در «کنفرانس امنیتی مونیخ» از مواضع ایران تشکر کرده بود.

او با طبیعی خواندن وجود رابطه بین دوحه و تهران تاکید کرد، در شرایطی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قطر را بایکوت کردند، ایران حریم هوایی خود و تجارت مورد نیاز را برای قطر فراهم کرد.