بهرام قاسمی: استعفای ظریف یک بحث شخصی نبود

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص استعفای محمدجوادظریف وزیر خارجه گفت: در‌این مورد توضیحات لازم داده شده. بحث استعفای آقای ظریف نه یک بحث شخصی بود و نه موضوعی نشأت گرفته از اختلاف و شخص رئیس جمهور بود. ایشان تلاش برای ارتقای جایگاه وزارت خارجه داشتند و اعتقاد داشتند که وزارت خارجه باید وظایف ذاتی خود را انجام دهد و از جایگاه و منزلت ایران دفاع کند. این نوع شایعات در خصوص اختلاف با رئیس جمهور، تقلیل دادن موضوع استعفای ایشان بود.

وی درباره مناسبات تهران-اسلام آباد نیز گفت: روابط ایران و پاکستان روابط دیرینه و کهن و مبتنی بر همکاری است. این روابط ادامه پیدا خواهد کرد. برخی از مشکلات که پیش می اید الزاما خواست دولت این کشور محسوب نمی شود. همین روزهای گذشته که دو وزیر خارجه تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.

قاسمی اضافه کرد: ایران از ابتدا ابراز نگرانی کرد و افزایش تنش بین پاکستان و هند را مذموم دانست و افزایش تنش را نه به نفع منطقه و نه دو کشور می داند. ما از آنها خواستیم که مسایل را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند. در صورت نیاز و خواست آنها از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: بحث نفوذ منطقه ای ایران که توسط آمریکا و اسرائیل درباره آن تحریکاتی انجام می شود، یک نفوذ ذاتی است. این به گذشته و پیوستی جغرافیایی برمی گردد. کشورهای اروپایی می دانند که ما کشور شرط پذیری نیستیم و درباره مسایل سیاست خارجی از کسی اجازه نمی‌گیریم.

وی افزود: ما در روابط خارجی و روابط بانکی خارجی به یک سری ابزارهای نرم های جهانی برای کار کردن با کشورهای دیگر جهان نیازمندیم. یکی از آنها مسایلی است که این روزها در مجمع مطرح بوده است. امیدواریم که مجمع مسئولیت تصمیمی را که می‌گیرد بپذیرد. اینکه اف ای تی اف همه مشکلات اقتصادی ما را حل کند چنین نیست. مشکلاتی که ممکن است که در بخش اقتصادی باشد احتمالا دلایل خود را داشته باشد و بخاطر یک دلیل نیست و باید راه حل های دیگری را نیز جستجو کرد. پیوستن (به اف ای تی اف) در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است.

قاسمی با اشاره به حادثه تروریستی زاهدان گفت: پیگیری ها و مذاکرات ما با پاکستان از طریق های دیپلماتیک و غیردیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص سفر بشار اسد به ایران و اینکه آیا ظریف از آن مطلع بوده یا نه گفت: این نوع سفرها و در این سطح با توجه به اهمیت و ابعاد سیاسی و امنیتی، از قبل خبرش داده نمی شود و فکر می کنم این سفر هم چنین بود و روش درستی در پی گرفته شد. فکر می کنم کسانی که باید از این سفر مطلع می بودند، اطلاع داشتند. فکر می کنم حاشیه سازی ها در داخل را نباید در کشور جدی تلقی کرد. سفر مهمی بود و آثار بسیار موثری را خواهد داشت. یکی از اهداف این سفر تشکر دولت و ملت سوریه از ایران بخاطر تلاش برای مبارزه با تروریسم در این کشور بود.

سخنگوی وزارت خارجه در‌خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس به یمن گفت: ما با یک بحران جدی و غم انگیز در بحث یمن بخاطر تجاوز کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان مواجه بوده ایم. بحث یمن به سفر درمانی و گفتار درمانی نیاز ندارد. اگر دیگر کشورها به دنبال کمک به بحران یمن هستند باید کارهای دیگر بکنند و باید به توقف بحران کمک کنند و از طریق توقف فروش سلاح (به عربستان) اقدام کنند.

وی در خصوص طرح رفراندوم درباره برجام در مجلس گفت: اصولا این مباحث کلان هستند و درباره آنها تصمیم گیری می شود. نیازی ندارد که درباره هر اظهار نظر نمایندگان محترم موضع‌گیری کنیم. برجام به عنوان یک موفقیت ملی نیازی به رفراندوم ندارد.

قاسمی در خصوص اظهارات نتانیاهو در مسکو گفت: مقامات رژیم اشغالگر قدس معمولا عادتی دارند که نمی توانند آن را ترک کنند و آن بیماری دروغگویی و دروغ درمانی است که به منظور ایجاد فضایی خاص برای تحت ثاثیر قرار دادن روابط ایران با کشورهای دیگر و همسایگان است. این سخنان به صور و اشکال گوناگون همیشه وجود داشته است. روابط ما با مسکو به حالت مستحکم ادامه دارد و ارتباطات ما ادامه دارد. ما پادگانی در سوریه نداریم، حضور ما مستشاری است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی در اروپا گفت: تحول جدیدی را اطلاع ندارم، اما می دانم به عنوان یک پرونده مهم در وزارت خارجه و بخش های ذیربط در دستور کار قرار دارد. امیدواریم ایشان بتواند هر چه زودتر به ایران برگردد.

وی درباره سفر رئیس جمهور به عراق گفت: خبر دقیق و اطلاعات بیشتر را نهاد ریاست جمهور اعلام خواهد کرد. این سفر از پیش تعیین شده و در راستای همکاری های گسترده دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است. در یک سفر طولانی و بسیار پرثمر که آقای ظریف به عراق داشتند، زمینه های این سفر بیش از گذشته مهیا شد. فکر می کنم این سفر بتواند یک نقطه آغاز دیگری برای جهش همکاری های ما با کشور برادر و همسایه ما عراق باشد.

قاسمی در خصوص اینکه عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه  ایران را عامل ادامه جنگ یمن معرفی کرده بود، گفت: فکر می‌کنم وقتی اسم آقای جبیر می آید نیاز به پاسخ ندارد. او مدتی عادت خود را ترک کرد ولی مجدد به آن بازگشته. او اخیرا سخنان بی ربطی درباره ایران داشته است. مسایلی که در داخل عربستان افتاده بود او را مجبور به سکوت کرده بود. این فرافکنی ها مشکلات عربستان را حل نخواهد کرد و فکر می کنم افکار عمومی جهان در این خصوص قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: حزب الله بخش مهمی از کشور و حاکمیت این کشور و پارلمان و بخش مهمی از نیروهایی است که توانسته است در مقابل تروریسم تکفیری مقاومت و ایستادگی کند و حتی با کمک به سرکوب تروریسم به جلوگیری از صدور تروریست ها به اروپا کمک کند. اما به جای اینکه حزب الله تشویق شود، این (گنجاندن در لیست تروریستی انگلیس) یک خطای راهبردی است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اینستکس گفت: ساز و کار ثبت شد، گام مهم و دیرهنگامی بود. ما طی هفته های گذشته تبادلات خوبی در سطوح کارشناسی در اروپا داشتیم. فکر می کنم طی روزهای آینده نزدیک میزبان هیات هایی از اروپا خواهیم بود که مسئولیت این ساز و کار را بر عهده دارند، تا دیدارهایی با مقامات سیاسی و بانکی ما داشته باشند. اما اینکه بگویم این ساز و کار در عمل کار مشخصی را انجام می دهد، نه اینطور نیست.

وی در خصوص خبر رسانه‌های اسرائیلی دریاره حمله به جولان گفت: من اطلاع موثقی از این موضوع ندارم. در گذشته ما در ادامه همان سیر جنگ روانی رژیم اسرائیل با این خبرسازی ها مواجه بوده ایم. درباره دیشب اگر خبری هست من آن را ندیده ام، تصور می کنم که این جنگ روانی برای ایجاد شکاف در روند آستانه و همکاری های ایران، روسیه و ترکیه است.

بهرام قاسمی در خصوص مستند جدید صدا و سیما تاکید کرد: ما در وزارت خارجه لزوما‌ از زاویه دوربین به موضوعات نگاه نمی کنیم. ما از حیثیت و منافع کشور همیشه دفاع خواهیم کرد. من با توجه با اینکه هنوز نتوانستم مستند را کامل ببینم نمی توانم قضاوت کنم. نهایتا اگر موضوع مشخصی باشد از طریق دستگاه‌های امنیتی به اطلاع وزارت خارجه خواهد رسید. منتظر اخبار بیشتر و دیدن کامل مستند هستم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مسائل ونزوئلا گفت: ما تحولات ونزوئلا را دقیق رصد می‌کنیم. معاون وزیر خارجه ونزوئلا گزارش مبسوطی را تشریح کرد. رفتار و سیاست آمریکا محکوم هست و نباید گذاشت سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا با موفقیت همراه شود. دولت و مردم ونزوئلا تا الان پایداری بسیاری داشته اند. ما با کارکاراس از طریق سفارتمان و همچنین با کشورهای دیگر در ارتباط هستیم. ساعات آینده مدیرکل آمریکای ما به مسکو سفر خواهد کرد که دستور کار آن موضوع ونزوئلا خواهد بود.

وی به روابط ایران و ترکیه پرداخت و گفت: اراده تهران و آنکارا برای گسترش همکاری زیاد است. بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که زمانی که ساز و کار‌ اروپایی در عمل کار کند، آمادگی دارند که از آن استفاده کنند.

قاسمی افزود: همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما مکانیزم های آن و ساز و کارهای دوجانبه نیازی به تشریح ندارد. ما این را با اکثر کشورهای همسایه و کشورهایی اروپایی پیش‌بینی کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان تاکید کرد: امیدواریم که امارات به نقش خود‌به عنوان یک کشور مستقل بازگردد و دنباله رو کشورهای دیگر نباشد. این روش راه به جایی نخواهد برد و ضرر و زیان آنها خواهد بود.