سربلندی ایران در آزمون ۴۰ساله تحریم‌ها

احمد حاج‌رشید عضو پارلمان عراق در خصوص سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد گفت: نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس انتظار داشتیم این سفر زودتر انجام می‌شد تا بر اساس اشتراکات فراوان و مرزهای طولانی مشترک، زمینه توسعه روابط تهران ــ بغداد فراهم شود، بنابراین چنین سفری دارای تأثیرات مثبتی است که به‌عنوان پارلمان عراق هم از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: عراق با کشور جمهوری اسلامی ایران دارای منافع مشترکی است که مهمترین آن به نقش و مشارکت دو کشور در تأمین امنیت منطقه و مقابله با گروهک‌های تروریستی ــ تکفیری برمی‌گردد. از سوی دیگر، تحقق منافع اقتصادی مشترک در تحکیم روابط دوجانبه تأثیرگذار خواهد بود.

این عضو پارلمان عراق تأکید کرد: با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق از مرحله تهدیدات داعش به مرحله بازسازی گام می‌نهد و در این راه باز هم نیازمند حمایت‌ها و استفاده از تجربیات این کشور هستیم.

حاج‌رشید تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مرحله بازسازی عراق خواهد داشت، زیرا سربلندانه از آزمون 40ساله تحریم‌ها بیرون آمده و با وجود دشمنی‌های شماری از کشورها به مسیر پیشرفت و توسعه خود ادامه داده است.

وی گفت: معتقدم که نقش و همکاری ایران برای عراقی‌ها بیشتر از هر کشوری خواهد بود منوط به آنکه روابط تهران ــ بغداد در چارچوبی راهبردی و قابل اجرا تعریف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق به موضوع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران هم اشاره کرد و گفت: قانون اساسی عراق به‌صراحت تأکید کرده است که خاک و امکانات این کشور نباید علیه هیچ کشوری استفاده شود، با وجود تصریح قانون اساسی، دولتمردان و کمیسیون‌های مختلف پارلمان عراق بر این نکته اتفاق نظر دارند که کشورهای همسایه و تداوم روابط موجود بر اساس اشتراکات فراوان یک اولویت غیر قابل انکار است.

احمد حاج‌رشید در عین حال گفت: عراق در این مرحله از پروسه سیاسی ضمن اینکه بر عدم پایبندی به تحریم های آمریکا علیه ایران تأکید کرده است، اما به داشتن روابط با دیگر کشورهای منطقه و جهان هم بر اساس اصول سیاست خارجی و کسب جایگاه شایسته خود معتقد است.

عضو پارلمان عراق اعلام کرد: منافع عراقی‌ها برای دولت و پارلمان این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و بخش زیادی از تحقق این هدف به داشتن روابط حسنه با کشورهای همسایه وابسته است.