عدالت اسلامی با مسئله زمین خواری سازگار نیست

حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان در نشست نقد و بررسی سازوکار‌های بروز زمین خواری و تخلفات ساخت و ساز که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با عنوان «اشت‌های سیری ناپذیر» برگزار شد، در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که لواسان به این جا رسید؟ گفت: بنده علل اصلی این اتفاقات شوم را در اشراف و سرمایه دارانی که به دنبال منافع مالی خود هستند که در دوره‌ای موسوم به توسعه و سازندگی رشد قارچ گونه‌ای داشتند که برای ارضای منافع شخصی خود همه چیز را قربانی کرده اند.

وی افزود: علت دیگر نیز مسئولین و کارمندانی که به فساد کشیده شدند به این معنا که زیر بار رشوه گرفتن، رفته اند و عده‌ای ژن خوب از جمله آقازاده‌ها حداکثر استفاده از این فضا را می‌برند.

حجت السلام لواسانی با اشاره به این که ضوابط قانونی در رابطه با مسئله زمین خواری مسکوت مانده، اظهار داشت: شهرداری‌ها نه در برابر اتفاق‌های نظیر زمین خواری با قانون عمل نمی‌کند بلکه با اهمال کاری نیز برخورد می‌کنند و این خود زمینه فراگیر شدن این معضل در سرتاسر ایران از قبیل: دماوند، رودبارقصران، شیراز و... شده است.

امام جمعه لواسان با اشاره به عدم وجود عزم جدی برای مبارزه با فساد ادامه داد: عدالت اسلامی با مسئله زمین خواری سازگار نیست و ادامه این امر باعث از بین رفتن محیط زیست و به دنبال آن از بین رفتن پشتوانه غذایی می‌شود و امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه همانند دهه هفتاد در شمیران همان بلا را بر سر لواسان می‌آورند، گفت: البته در سال ۸۴ تلاش‌هایی برای مبارزه با فساد انجام شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نتوانستیم جلوی منفعت طلبان را بگیریم، اظهار داشت: به جای این که مرداب را بخشکانیم، پشه‌ها را می‌کشیم. باید با ریشه‌های اصلی فساد مقابله کنیم، ولی با فساد مقابله اصولی نکردیم و تنها به برخورد سطحی و بدون عزم جدی برای مبارزه با فساد پرداخته ایم.