دومدیریتی در گرانی‌ها به کشور لطمه می‌زند

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری عصر امروز در جمع خبرنگاران در کرمان اظهار داشت: امروز ساختمان مجتمع قضایی شهید باهنر و ساختمان جدید پزشکی قانونی در کرمان افتتاح شد.

دادستان کل کشور با اشاره به رسالت سنگین و خطیر خبرنگاران و ارائه اطلاعات صحیح و درست به افکار عمومی ابراز کرد: ان‌شاء‌الله خبرنگاران در این برهه حساس مسؤولیت بزرگ خود را ایفا کنند.

شبکه‌های مجازی می‌توانند مسیر یک کشور را تغییر دهند

منتظری اضافه کرد: فرهنگ هر جامعه‌ای ساخته و پرداخته یکسری عناصری‌ است از خانواده تا مدرسه و دانشگاه و محیط کار و برای عموم مردم هم امروز رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ساختن فرهنگ و هدایت افکار عمومی دارند.

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها از طریق استفاده از فناوری روز و شبکه‌های مجازی می‌توانند مسیر یک کشور را از یک خط به خط دیگر منتقل کنند و ما نمونه‌ها و شواهدی را در دنیا داریم که فضای مجازی چقدر توانسته و می‌تواند مؤثر باشد.

منتظری متذکر شد: متأسفانه فضای مجازی در جهان در اختیار کسانی است که با اتاق‌های فکر و اندیشه‌ای که دارند می‌توانند به سمت و سویی هدایت کنند که خودشان ترسیم می‌کنند و کشور ما نتوانسته، نمی‌تواند خود را از فضای مجازی جدا کند.

وی اظهار داشت: کشور ما دارای فرهنگ غنی و ملتی بصیر است و نظام برخاسته از اداره ملت بر این کشور حاکم است و در نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام‌هایی که اخلاق در آنها نقشی ندارد هرچند ممکن است ادعا کنند اما شاهدیم بزرگان و رهبران آن کشورها دروغ گفتن و توسل به تقلب و روش‌های شیطانی برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

دادستان کل کشور در همین زمینه افزود: آنها معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به اهداف خود به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند و نمونه‌های بسیاری داریم ازجمله جنایت‌ها، دروغ‌ها، نقض‌ عهدها و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای رسیدن به اهداف‌شان.

منتظری بیان داشت: در نظام اسلامی اجازه داده نمی‌شود به هر ترفندی متوسل شویم و امام راحل به ما یاد دادند به تکلیف‌مان عمل کنیم و امروز وظیفه ما بسیار سنگین است.

اعتقادی به بستن فضای مجازی نداریم

وی تصریح کرد: در فضای مجازی گرفتار تهمت، دروغ، اخبار التهاب‌برانگیز و سوق دادن مردم به روش‌های غیرمتداول هستیم و اخلاق و ارزش‌های اسلامی را نابود می‌کنند و خانواده‌ها و اصالت فرهنگی را به نابودی می‌کشانند.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: به هیچ وجه اعتقاد نداریم که رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی باید بسته شود، آنچه به آن اعتقاد داریم و آن را منطقی می‌دانیم این است که فضاهای مطبوعاتی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید مدیریت شود البته با حفظ نقطه‌نظراتی که جریان‌ها می‌توانند داشته باشند زیرا نمی‌توانیم همه مردم را به یک سمت و سوی سیاسی هدایت کنیم و چه بسا این اختلاف سلیقه‌ها می‌توانند موجب رشد شود.

افزایش 300 برابری کلاهبرداری‌های اینترنتی

منتظری افزود: در دستگاه قضایی مواجه با پرونده‌های عجیب و غریبی هستیم که می‌بینیم ریشه این حرکت انحرافی و جرم در واقع فضای مجازی است و این مسائل تکان‌دهنده است و همه ما باید تلاش کنیم، فضای مجازی به درستی مدیریت شود و این امری مهم است و باید آنچه را که بر اساس دلایل و نه به خواسته مثل بنده و امثال بنده بلکه بر اساس معیارها و منطق در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: رها بودن فضای مجازی و بدون مدیریت صحیح بر آن به جامعه آسیب می‌زند و این در حالی‌ست که آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی زیاد است و در سال جاری 300 درصد افزایش در این زمینه داشته‌ایم و به‌خاطر این است که فضای مجازی رها شده است.

نقش مهم رسانه‌ها در جنگ اقتصادی

منتظری خاطرنشان کرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در آرام کردن و ایجاد امید در مردم داشته باشند.

وی گفت: در دوران جنگ که همه جهان برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی به میدان آمده بود، ملت ما ایستاد و جوان‌های خود را داد و خسارت زیادی را تحمل کرد اما وجبی از خاک خود را ندادیم زیرا جامعه شرایط جنگی را درک کرده بود، مسؤولان پا به رکاب بودند و توان خود و کشور را به سمت و سوی دفاع مقدس معطوف کرده بودند و در جنگ پیروز شدیم و دستاوردهایی را داشتیم.

دادستان کل کشور عنوان کرد: گاهی یکسری تیترها و عبارت‌هایی را می‌بینیم که به نفع ما و این جنگی نیست که دشمن آغاز کرده و باید اگر کمبودهایی است به نحو شایسته توجیه کنیم و به جای اینکه بعضی از رسانه‌ها بخواهند بر آتش این جنگ اقتصادی بیفزایند باید سعی کنند، جو را آرام کنند.

منتظری تصریح کرد: رسانه‌ها باید باب انتقاد سازنده را باز نگه دارند و مدیری که تصمیم اشتباهی را می‌گیرد را نقد کنند و انتقاد غیر از تخریب است و در رسانه‌ها تخریب را زیاد اما انتقاد زیاد را کمتر می‌بینیم.

دومدیریتی در گرانی‌ها به کشور لطمه می‌زند

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید چرا دادسراها به عنوان مدعی‌العموم به صورت قاطع در بحث گرانی ورود نمی‌کند، تصریح کرد: اشکالی در قانون و تشکیلات داریم و آن اینکه برخورد با یکسری مسائل اینچنین مانند گرانی‌ها و ... بر عهده قوه قضاییه نیست و دو مدیریتی در این عرصه به کشور لطمه وارد می‌کند.

دادستان کل کشور ابراز داشت: بخش کوچکی از مسائلی مانند گرانی بر عهده قوه قضاییه و 80 درصد آن بر عهده تعزیرات حکومتی است و سازمان تعزیرات حکومتی زیرمجموعه وزارت دادگستری و وابسته به دولت است و دستگاه قضایی به موجب قانون نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.

منتظری خاطرنشان کرد: دو ماه قبل از این در جلسه با رئیس قوه قضاییه مشکلات بازار را مطرح کردیم و دیدیم، نمی‌توانیم به این بهانه کنار بکشیم زیرا تعزیرات هم عذرهایی مانند کمبود نیرو و نداشتن امکانات لازم را داشت.

وی اظهار داشت: بنابراین در حمایت از سازمان تعزیرات به همه دادستان‌ها اعلام کردیم در هر شهرستان کارگروه تشکیل دهید و این کارگروه آنجایی نیاز است به دستگاه‌های اقتصادی کمک کنند و قوه قضاییه در مقابله با گرانی کوتاهی نکرده بلکه فراتر از وظیفه در میدان قدم گذاشته و نتیجه خوبی هم داشته است.

پرونده مهدی جهانگیری در راه دادگاه

دادستان کل کشور بیان کرد: پرونده مهدی جهانگیری در جریان رسیدگی و در مرحله رفتن به دادگاه است.

منتظری ادامه داد: اطاله دادرسی در دستگاه قضایی به علت کثرت پرونده‌هاست و میانگین ارجاعات پرونده به شعب بین 180 و 250 مورد است.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند از کارآفرینان و سرمایه‌داران دفاع کنیم تا کارخانه‌ها نخوابد و مواردی داشتیم که مشکلات آنها را در دستگاه قضایی رفع کرده‌ایم.

این مقام قضایی اظهار داشت: لیست افرادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را داریم و به آنها اعلام کرده‌ایم که بیایند و بگویند چه کالاهایی وارد کرده‌اند زیرا باید پاسخگوی مال مردم باشند.

منتظری تصریح کرد: ضعف مدیریت‌هایی داریم که نمونه روشن آن را در توزیع کالا می‌بینیم و توزیع امکانات عادلانه نیست، همچنین عده‌ای از رانت‌های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می‌کنند و تسهیلات بانکی به ناحق در اختیار افرادی قرار می‌گیرد و یا ارز دولتی به صورت غیرمعمول در اختیار افرادی قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: تحریم‌های ناعادلانه منشأ یک سوم مشکلات امروز هستند و دوسوم آن به مشکلات داخلی از جمله ضعف مدیریت و استفاده از رانت مربوط می‌شود.

جاسوسی بازداشت‌شدگان پرونده محیط زیست قطعی است

دادستان کل کشور درباره پرونده بازداشتگان محیط زیست اذعان داشت: بنده در مقام دادستانی دلایل و شواهدی را دیدم که جاسوسی این عده قطعی است منتها باید دید این افراد چگونه دفاع می‌کنند و نظر دادگاه درباره آنها چیست.

منتظری در پاسخ به خبرنگاری که درباره علت طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده فریدون برادر رئیس جمهوری پرسید، ابراز کرد: انتظار مردم در رسیدگی سریع به پرونده‌ها به‌حق است، اما باید علت زمان‌بری پرونده‌ها را دانست.

وی اظهار کرد: وابستگی این آقا به یک مقام مورد نظر نبوده است اما پرونده‌های مالی زمان‌بر هستند و ما پرونده‌هایی داریم که پنج، شش و یا 10 سال طول کشیده است زیرا متهم حق دارد بگوید به کارشناسی اعتراض دارم و این مسائل روند رسیدگی به پرونده را طولانی می‌کند.

منتظری از ورود دستگاه قضا به بحث قاچاق کالا سخن به میان آورد و افزود: بخشی از جرایم و مشکلاتی که بحث قاچاق کالا برای کشور به وجود آورده به علت عدم شفافیت است.