سفیر افغانستان: مرزهای ایران و افغانستان امن‌ترین مرزها هستند

 

نصیر احمد نور سفیر افغانستان در تهران در برنامه تلویزیونی سفیران در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا شناختی از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرفت‌های علم و فناوری ایران دارد یا خیر؟ گفت: هرگونه اقتدار جمهوری اسلامی ایران را اقتدار خود می‌دانیم خواه این‌که این اقتدار وابسته به علم و فناوری باشد و بنده مشاهده کرده‌ام که تا چه اندازه مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر ایران فعال هستند و امیدوارم که ایران جایگاه خود را در این عرصه بیش از پیش تحکیم بخشد.

وی همچنین در رابطه با تدابیر دولت افغانستان در خصوص تقویت امنیت مرزهای دو کشور ایران و افغانستان، گفت: خوشبختانه مرزهای دو کشور مرزهای صلح، دوستی و همکاری است و فکر می‌کنم یکی از امن‌ترین مرزها همین مرزهای ایران و افغانستان باشد. زیرا ما خوشبختانه شاهد حوادث امنیتی در مرزها نیستیم و مبادی‌ای هم که رفت‌وآمدها صورت می‌گیرد از نظر امنیتی مستحکم است و مقامات امنیتی و انتظامی دو کشور با یکدیگر در تماس هستند.

این دیپلمات افغان همچنین درباره اقدامات ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، گفت: همه ساله شاهد هستیم که مقابله جدی با این پدیده صورت می‌گیرد و مواردی ضبط و به آتش کشیده می‌شود و ایران هم یکی از بزرگترین کشورها است که نقش زیادی در مقابله با قاچاق مواد مخدر دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید در این راستا با ایران همکاری شود تا این مقابله به نتیجه برسد. اگر همه دنیا عزم جدی داشته باشند می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. اما اگر این مافیای مواد مخدر به قدری باشد که مواد را از کشورهای مختلف عبور دهد، می‌تواند جای مناسب دیگری هم برای خود پیدا کند.

سفیر افغانستان در تهران در رابطه با آخرین وضعیت توافقات کشورش با ایران درباره حقابه هامون گفت: بر اساس موافقت‌نامه‌ای که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور صورت گرفته، مفاد آن الزامی و اجرایی است و تاکنون هم هر دو کشور به پایبندی خود بر مفاد این قرارداد تاکید داشته‌اند اما در مورد وضعیت آب ما شاهد هستیم که شرایط اقلیمی تغییر کرده و حتی کشور افغانستان هم خود با مشکل آب مواجه است ضمن این‌که با رشد جمعیت مصرف آب چندین برابر شده است.

نصیر احمد نور افزود: اما حقابه هامون مورد توجه مقامات افغانستان بوده و هست و مشکل اصلی در این مساله تغییر شرایط اقلیمی و کمبود آب است.

وی در رابطه با حضور داعش در افغانستان هم اظهار کرد: داعش در عراق ظهور یافت و تا سوریه فعالیتش امتداد پیدا کرد. در حال حاضر هم بعضی از گروه‌ها در گوشه و کنار دنیا خود را داعش معرفی می‌کنند اما با توجه به این‌که این گروه تکفیری سرکوب شده، یک‌سری ایدئولوژی‌های ناشی از آن‌ها همچنان فعال است.

سفیر افغانستان در تهران افزود: البته به نظر می‌رسد حتماً داعش حامیان بین‌المللی هم دارد و از پشتیبانان بیرونی هم برخوردار است و خوشبختانه این خطر را همه کشورهای منطقه درک کرده‌اند و بهتر است وقتی این خطر را درک می‌کنیم برای مقابله با آن دست به کار شویم.

وی درباره تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان نیز اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در افغانستان وجود دارد بیشترین حجم صادرات به افغانستان از طرف ایران صورت می‌گیرد اما در مقابل کالاهایی که می‌تواند به ایران صادر شود ناچیز است و ارقام نشان می‌دهد ایران در صدر صادرکنندگان کشورهای همسایه به افغانستان قرار دارد.

وی افزود: جایگاه اقتصاد ایران در افغانستان به خوبی قابل مشاهده است و شرکت‌های متعدد ایرانی هم به طور مستمر فعال هستند.

نصیر احمد نور در رابطه با این‌که چه زیرساخت‌هایی برای انتقال کالا در افغانستان به عنوان کشوری که می‌تواند دروازه ورود کالا به شرق باشد، انجام شده؟ گفت: افغانستان برخاسته از آواره‌های جنگ است و هنوز هم درگیری‌هایی وجود دارد اما همزمان در بخش توسعه اقدامات خوبی صورت گرفته و هزاران کیلومتر راه طی سال‌های اخیر احداث شده است و به تازگی خطوط راه‌آهن نیز در حال راه‌اندازی است. بدون شک با تکمیل خطوط راه‌آهن ارتباطات با شرق و غرب سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اهمیت اقتصادی‌ای که کشور چین دارد اگر این مسیر تکمیل شود حتماً تحول بزرگی را در مبادلات منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد زیرا حمل‌ونقل از طریق خطوط راه‌آهن ضمن کاهش هزینه‌های انتقال، سرعت آن را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی در مبادلات خواهد داشت.

سفیر افغانستان در تهران در رابطه با این‌که چه راهکارهایی برای مناسبات مالی تجار دو کشور وجود دارد؟ گفت: مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه از طریق مبادلات بانکی است و همان‌طور که می‌دانید در افغانستان بیشتر بخش خصوصی فعال است که در این زمینه راه خود را برای تعامل پیدا می‌کند.

نصیر احمد نور در پایان درباره حضور مردم کشورش در ایران اظهار کرد: در اثر مقاومت مردم افغانستان در مقابل جنگ و اشغال این کشور توسط شوروی، بسیاری از مردم مجبور به مهاجرت شدند که این مهاجرت‌ها به دو کشور همسایه ایران و پاکستان انجام شد و کسانی که در ایران هستند احساس خوبی دارند به‌ویژه این‌که با دستور مقام رهبری فرصت‌های تحصیلی برای فرزندان افغان در ایران فراهم شده که هدیه ماندگاری است و در آینده تأثیرات مثبت خود را در روابط دو کشور خواهد داشت.