انفجار خط لوله گاز در اهواز تروریستی بود؟

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور، صبح امروز در نشست خبری که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، گفت: سال 97 جز سالهای خاص کشور بود، آمریکایی‌ها هر کاری می‌توانستند تا الان انجام دادند، از تحریم تا عملیات روانی، هماهنگ کردن اپوزیسیون، حمایت مالی از گروه‌های تروریستی با کمک رژیم صهیونیستی و عربستان و تحریک برای تحصن تا تحریک قومی در مسابقات ورزشی. 

وی با اشاره به زمانبندی‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: شاهد بودید گفتند ایران چهلمین سال خود را نمی‌تواند جشن بگیرد، همه این کارها با اتاق فکرها بود، تمام اقدامات آمریکا هدفش ایجاد بحران در کشور و به هم ریختن ثبات کشور بود.

وی ادامه داد: اعلام کردند در روز ۱۷ دی مردم به خیابان می آیند، اعلام کردند ایران جشن چهل سالگی خود را برگزار نخواهد کرد، هدف اصلی آنها از تحریم اقتصادی ایجاد بحران در کشور و بهم ریختن ثبات کشور و ایجاد ناامنی بود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: امسال مشکلات آبی، تقسیمات کشوری، قاچاق سلاح، فساد، احتکار و قاچاق کالا از داخل به بیرون از سایر مسائل مرتبط با حوزه امنیتی کشور بود.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه 4 اقدام تروریستی امسال انتحاری بوده است گفت: اقدام انتحاری ساده ترین مرحله اقدام تروریستی است. 

معاون وزیر کشور در مورد حضور اتباع افغانستانی در کشور گفت: یک میلیون و ۴۰۰هزار تبعه افغانستانی مجاز در کشور داریم و حدود ۷۵۰ هزار نفر غیر مجاز نیز شناسایی و ثبت نام کرده‌ایم، ۴۸۰ هزار محصل افغانستانی داریم که در ۱۷هزار کلاس درس و در۱۴۰۰مدرسه تحصیل می‌کنند، ۲۵هزار فارغ التحصیل دانشگاهی از بین برادران افغانستانی داریم، ۱۶هزار و پانصد نفر دانشجو هم در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند. ۱۵ هزار نفر آموزش فنی حرفه‌ای دیده اند، ۲۴هزار نفر زن ایرانی به صورت قانونی با اتباع افغان ازدواج کرده‌اند و هفت هزار نفر نیز به صورت غیر قانونی ازدواج کرده‌اند که ما با فرزندان آنها مشکل داریم که برای حل این مشکل لایحه‌ای در دولت تهیه شده است.

وی با بیان اینکه اجازه ندادیم افرادی از تجمعات اقشار مختلف مردم سوء استفاده کنند، گفت: در کنار همه برنامه ریزی های همه دستگاه ها برای حفظ امنیت کشور، هدایت راهبردی رهبری یکی از عوامل اصلی تامین امنیت کشور بود. همه دستگاه ها هم برای حل مشکلات اقشار پیگیری لازم را انجام دادند حتی جلسات شبانه هم برای حل مشکلات برگزار شده است.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: حضور هوشمندانه همه نیروهای تامین امنیت کشور نیز  دلیل دیگری برای تامین امنیت کشور بود، ولی عنصر مهم و کلیدی، هوشیاری و آگاهی مردم بود. مردم در کنار مشکلات خود، به خوبی می دانند امنیت کشور از مسائل اصلی کشور است. در نظرسنجی‌های انجام شده تا 80 درصد مردم بالاترین رضایت را از امنیت کشور داشته‌اند که خود مردم نقش مهمی در تامین امنیت کشور داشته اند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: اعتبارات مرزی سال جاری کم بود و این رقم ۷۸ میلیارد تومان بود که صد در صد تخصیص داده شده است اما ۱۷۵ میلیارد تومان برای سال آینده از سوی مجلس در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع تخصیص یابد، زیرا هنوز خلاء مرزی قابل توجهی داریم. عمده مرزهای آسیب پذیر ما مرز مشترک با پاکستان و سپس کردستان است. در کنترل مرز مشترک با ترکیه اقدامات کم سابقه ای انجام داده ایم و بنا داریم عملیات مشترک با هم داشته باشیم، در مجموع مشکل خاصی در این مرز نداریم.

وی با بیان اینکه اتباع افغانستانی که دارای ویزا هستند، می‌توانند تا یک سال در ایران اقامت داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما کنترل مرزی را تشدید کردیم و با کارفرمایانی که افراد غیر مجاز بکار می‌گیرند برخورد خود را تشدید کرده‌ایم. ظرفیت اردوگاهها را نیز افزایش داده‌ایم تا افرادی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند را نگهداری کنیم. بانک اطلاعاتی و سیستم بیومتریک نیز ایجاد کرده‌ایم. در طی یازده ماه گذشته نیز بیش از 740 هزار نفر  از اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور داشته‌اند را به این کشور عودت داده‌ایم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت:  ما هزینه‌های ورود قانونی به کشور را کاهش داده‌ایم و در حال‌ حاضر نیز هزینه ورود قانونی و غیر قانونی به کشور برابر است.

وی تصریح کرد: این آمادگی را داریم که در سال ۵۰۰هزار ویزا صادر کنیم تا اتباع افغانستانی به صورت قانونی وارد کشور شوند. با این حال ورود غیرقانونی به خصوص از مرزهای پاکستان به کشور داریم. در حال‌ حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار اتباع افغانستانی به صورت قانونی در کشور ما حضور دارند و ۷۵۰هزار نفر از افراد افغانی که به صورت غیر قانونی در کشور حضور دارند را شناسایی کرده‌ایم.

معاون امنیتی وزیر کشور در مورد حادثه انفجار خط لوله گاز در اهواز گفت: این حادثه بررسی شد و تنها نشت گاز بود و هیچ اقدام تروریستی نبود.

ذوالفقاری در ادامه این نشست با اشاره به پیش رو بودن چهارشنبه آخر سال، گفت‌: با افرادی که نظم را بر هم زده و ناامنی ایجاد کنند برخورد قاطع خواهد شد و افرادی که دستگیر شوند تا پایان تعطیلات آزاد نخواهند شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به تعطیلات نوروز و احتمال سفرهای خارجی هموطنان‌مان، اظهار کرد: به هموطنان این توصیه را می‌کنم که گرفتار کلاهبرداران نشوند. برخی از اتباع غیر ترک در ترکیه اقدام به گروگانگیری کرده‌اند. مردم مراقب باشند. همچنین ارزش ها و مقررات کشوری که به آن جا سفر می‌کنند را رعایت کرده و اگر مشکلی پیش آمد به سفارتخانه‌های کشورمان مراجعه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای ایام نوروز دستورالعمل تهیه و به شوراهای تامین در سراسر کشور ابلاغ شده است، بیان‌ کرد: مسائلی همچون امنیت منازل مردم، امنیت جاده‌ها و اقامتگاه‌ها مورد تاکید ما قرار دارد. حتما تاکید داریم که از اسکان مردم در نقاط پراکنده حاشیه شهرها، میادین و کنار  رودخانه‌ جلوگیری به عمل آید.

ذوالفقاری تصریح کرد: اگر قرار است مردم در پارک‌ها اسکان داده شوند، حتما آن پارک‌ها دارای زیر ساخت‌های کافی باشد. تیم‌های نظارتی مشترک، ساماندهی می‌شوند تا بر  ارائه خدمات نیز نظارت داشته باشند و شبکه بانکی کشور نظارت می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور بیان داشت: در ایان ایام نیروی انتظامی و بسیج حضور بیشتری در محلات خواهند داشت. برای مقابله با ترافیک هم شوراهای ترافیک باید با برگزاری جلسات تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. از استانداران و فرمانداران نیز این را می‌خواهیم که به جد دستورالعمل‌ها را دنبال کرده و از مردم می‌خواهیم با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده کشورمان گفت: پاکستان قول داده است اقدام ویژه‌ برای آزادی آنها انجام دهد، البته آن گروه تروریستی که این کار را انجام داده است به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست. درباره تماس تلفنی این سربازان با خانواده‌های خود اطلاع دقیقی ندارم.