دهقان: با استانی شدن انتخابات مشکلات امنیتی ایجاد می‌شود

بهروز نعمتی و محمد دهقان نمایندگان موافق و مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره استانی شدن انتخابات حضور یافته و در این خصوص اظهار نظر کردند. 

دهقان نماینده مخالف استانی شدن قانون انتخابات گفت: در دنیا موضوعی به نام استانی شدن انتخابات نداریم بلکه در دنیا 2 نظام اکثریتی و تناسبی داریم. در نظام اکثریتی به گونه‌ای طراحی می‌شود که حوزه‌ها کوچکتر و جمعیت هم کمتر است و حوزه‌هایی که جمعیت بیشتر است تناسبی است. ضمن اینکه در کشور نظام انتخابات اکثریتی وجود دارد.
 وی افزود: به تدریج کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدند که انتخابات اکثریتی به دلیل حذف اقلیت‌ها نتیجه نمی‌دهد بنابراین باید به سمت تناسبی برود.
 نماینده مردم طرقبه در مجلس تصریح کرد: در نظام اکثریتی کل نمایندگان به یک لیست اکتفا می‌کند و وقتی نماینده‌ای 40 درصد رای بیاورد بیشتر از اولین نفر لیست بعدی است و کل انتخابات به یک نفر اکتفا می‌کند است ولی در بیشتر کشورهای دنیا انتخابات به سمت تناسبی رفته است.
دهقان افزود: در دنیا اختلاف بر سر استانی شدن نیست بلکه اختلاف این است که نظام انتخابات تناسبی باشد یا اکثریتی؟ 
وی با بیان اینکه بنده جز اولین طراحان طرح استانی شدن بودم گفت: مجلس هشتم اولین بار طرح استانی شدن انتخابات را پیشنهاد کرد اما نقدهایی به این طرح وارد است که باید یا اکثریتی باشد یا تناسبی.
این نماینده عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: اشکال طرح اکثریتی است که باید برطرف شود و مردم بی پناه نباشند و در مجلس هشتم برای مردم نظام انتخاباتی پارلمانی پیش بینی شده بود و نماینده حق داشت مسائل و مشکلات مردم را در استان و شهرستان پیگیری کند.
 وی گفت: این طرح با وضعیت قومی و تنوع کشور ما سازگار نیست و با اکثریتی شدن انتخابات، مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند که مجلس با استانی شدن انتخابات و اکثریتی شدن انتخابات مخالف است.
 دهقان گفت: به نظر بنده این طرح به نتیجه نخواهد رسید چون با این طرح اقلیت‌ها از نماینده مجلس حذف خواهند شد و طرح به سمت اکثریتی پیش خواهد رفت. در هر استان اقلیت‌های زیادی داریم و امکان استثنا قرار دادن وجود ندارد.
وی گفت: اگر بخواهیم بخشی از اقلیت‌های مذهبی را در کشور استثنا کنیم را هیچ  کارشناسی قبول نخواهد کرد چون مرز بندی در شیعه و سنی وجود ندارد و این امر شدنی نیست و بر امنیت ملی و وضعیت قومی و مذهبی کشور منطبق نیست.
دهقان تصریح کرد: با وضعیت استانی شدن پارلمان موافق هستم اما این کار ناهماهنگی‌هایی دارد. غیر از مصر که انتخابات فرمایشی دارد ، 70 کشور انتخابات تناسبی دارند و در بیش از 80 کشور انتخابات به صورت اکثریتی است.
دهقان گفت: انتخابات اکثریتی کشور با ضوابط کشور تناسب نخواهد داشت و باید به دنبال راهکار اساسی باشیم. ضمن اینکه نماینده باید پناهگاه مردم باشد و مردم احساس کنند کسی را در درون حکومت دارند و پیوند بین مردم و حاکمیت نباید با طرح استانی شدن تضعیف شود.
دهقان درباره نظارت نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان باید حریت داشته باشد اما ممکن است تخلفاتی نیز داشته باشد اما اکنون سازوکاری برای عزل نماینده نداریم.
وی خاطرنشان کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان فقط می تواند تذکر کند ولی در عزل نماینده حقی ندارد. اما مجمع تاکید کرده اگر نماینده ای قانونی را رعایت نکرد برای سواستفاده های اقتصادی و رفتاری در انتخابات شورای نظارت بر رفتار نمایندگان اختیار خواهد داشت تخلفات را به دیوان عدالت بفرستد تا درباره عزل نماینده تصمیم‌گیری شود که این بند حذف شده است.

نعمتی موافق طرح استانی شدن انتخابات درباره انتخابات تناسبی گفت: تنها اختلاف نظر طراحان این طرح موضوع تناسبی بود و با توجه به اینکه شورای نگهبان نسبت به شکل انتخابات تناسبی ممکن است اختلاف نظر داشته باشد و این طرح رد شود مجلس با شورای نگهبان جلساتی داشت و مشکلات انتخابات تناسبی تا حدی حل شده است.

وی افزود: استانی شدن انتخابات مد نظر نیست اما در گذشته انتخابات در شهرستان‌ها به صورت حوزه‌ای بوده که حوزه به صورتی گسترش یافته است و تعداد نمایندگان همان تعداد است و حقی از شهرستانی ضایع نمی‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: نظام حکومتی ما به این بلوغ رسیده است که در موضوع انتخابات نیز به نوعی خانه تکانی داشته باشد و نظام پارلمانی را ساماندهی کند. در این طرح هم حق شهرستان در نظر گرفته می شود هم احزاب در نظر گرفته می شود و افراد می‌تواند لیست واحد داشته باشند یا یک فرد می‌تواند در انتخابات کاندید شود.

وی گفت: به طور مثال ممکن است 3 تشکل در کشور در انتخابات رقابت داشته باشند و هر کدام به یک نسبت مشخص رای آورده باشند اما در گذشته به این گونه بود که اگر یک لیست رای آورده بود انتخاب می‌‌شد اما در طرح جدید تشکل یا احزابی که در یک لیست رای آورده باشند انتخاب خواهند شد و این طرح بر مبنای نظام پارلمانی گذاشته شده است. 

نعمتی در ادامه درباره قومیت و اقلیت‌ها گفت: ما در انتخابات مجلس یک حوزه اصلی استان و حوزه فرعی شهرستان داریم. سعی نمایندگان در کمیسیون نیز نتیجه بهتر گرفتن از طرح است. همچنین اکنون مجلس یک حالت روزمره‌ای دارد و در این طرح به دنبال این هستیم که از روزمرگی مجلس جلوگیری کنیم. با این وضعیت مجلس ساماندهی می‌شود و بیشتر به سمت قانونگذاری و نظارت و پیگیری امور اجرایی خواهد رفت.
 وی درباره اقلیت های مذهبی گفت: در این باره پیشنهاداتی ارائه شده که به رای گذاشته خواهد شد. 
 این عضو هیات رئیسه مجلس گفت: یک نماینده وقت کافی برای قانونگذاری ندارد پس باید پروژه‌ها در شهرهای نمایندگان مختلف شهرستان‌ها حل و فصل شود بنابراین برای اصلاح نظام انتخابات بهتر است موضوعت انتخابات پارلمانی شهرستان‌ها راه اندازی شود و مجلس سنا نیز برگزار شود.
 وی اظهار داشت: اگر سهم قومیت‌ها در مجلس مشخص باشد مشکل انتخابات برطرف خواهد شد.
نعمتی گفت: نمایندگان مجلس کلیات طرح را امضا و پذیرفته اند و نباید برای یک یا 2 ایراد اصل طرح را از دور خارج کرد.
نعمتی گفت: مجلس تنها پناهگاه مردم نیست بلکه دولت، مجلس، سپاه، بسیج حتی شعرا رابط بین مردم و حکومت هستند بنابراین اگر وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و مردم اطمینان خواهد داشت که از وظایف عدول نشده است.
 وی خاطرنشان کرد: در قوانین قبلی برای دادن اختیار به نماینده تا قبل از اعتبارنامه هر موضوع می تواند مطرح باشد. موضوع بعدی این است که در حین نمایندگی ساختاری به نام هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان داریم که الان نیز این هیئت انجام وظیفه می‌کند و با تخلفات برخورد می‌کند اما شان نمایندگی حرمت دارد. پس اگر قرار است نظارتی باشد که باید باشد سیستم نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند بر موضوع اشراف داشته باشد و نظارت کند.
نعمتی گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حق عزل ندارد ولی می‌تواند در صورت مسجل شدن جرم نماینده نسبت به استیضاح و عزل نماینده اقدام کند.