روزنامه کویتی: ایران در عراق بر آمریکا پیروز شد

 روزنامه کویتی «الرای» دریادداشتی با عنوان «آیا ایران در عراق بر آمریکا پیروز شد؟» آورده است: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هفته گذشته در سفری سه روزه به عراق با همه رهبران عراقی و همچنین مرجعیت دینی در نجف اشرف دیدار کرد؛ اما مساله قال توجه مقایسه بین سفر مخفیانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عراق با سفر آشکار رئیس جمهور ایران به عراق بود.

الرای نوشت: مساله دوم در حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و بغداد است که نقشه ترامپ درباره محاصره اقتصادی ایران را ناکام گذاشت بنابراین آیا رئیس جمهور آمریکا به باخت خود یا به از دست دادن همه عراق در این مقطع مهم اعتراف می‌کند؟

این روزنامه آورده است: در هفته آخر سال 2018، هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا چراغ خاموش در بخش آمریکایی پایگاه عراقی عین الاسد در استان الانبار فرود آمد؛ این سفر کاملا مخفیانه بود و نخست وزیر عراق در همان روز از برنامه وی مطلع شد.

الرای ادامه داد: ترامپ با فرود در بخش عراقی همان پایگاه مخالفت کرد، زیرا بغداد تمام پایگاه‌های مهم خود را با آمریکایی‌ها تحت شرط حاکمیت کامل ایالات متحده بر بخش غیر عراقی آن به اشتراک گذاشته است؛ این باعث شد که روسای قوای سه‌گانه عراقی ( عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان و برهم صالح رئیس جمهور) دیدار با ترامپ را بر روی خاکی که تحت حاکمیت عراق نیست، نپذیرند.

الرای آورده است: در نتیجه، ترامپ در سفری که بیش از سه ساعت طول نکشید با هیچ یک از مقامات عراقی دیدار نکرد و در تاریکی شب عراق را ترک کرد و چندین بار گفت که کشورش صدها میلیارد دلار در کشوری صرف کرد که مقامات آمریکایی تا به امروز نسبت به امنیت خود در آنجا هراس دارند.

این روزنامه افزود: اما روحانی رئیس جمهور ایران از یک هفته قبل با مقامات عراقی درباره سفر به کشورشان هماهنگی کرد و بغداد برنامه سفر و هیات سیاسی و اقتصادی همراه روحانی و دستور کار آنها را مشخص کرد، رئیس جمهور ایران سه روز را در عراق با برنامه ریزی دولت عراق سپری کرد و در این مدت مقامات ایرانی با همتایان عراقی دیدار کردند تا سقف مبادلات اقتصادی  وتجاری را به بیست میلیارد دلار رساندند.

الرای نوشت: معنای سفر روحانی به عراق این است که ایران بر آمریکا در عراق پیروز شد چون مقامات عراقی مخالف تحریم‌های آمریکا علیه تهران هستند و بر همکاری با تهران در همه زمینه‌ها از جمله انرژی اصرار دارند.
به نوشته این روزنامه مساله دوم اینکه سرلشکر قاسم سلیمانی توانست هدف ایران در ایجاد محیطی غیرخصمانه با ایران در عراق محقق کند، به گونه‌ای که اگر واشنگتن عراق را برای انتخاب بین آمریکا و ایران مخیر کند، عراق آماده قطع روابط با آمریکاست و این قضیه یکی از دلایل اعطای نشان ذوالفقار، عالی‌ترین نشان در نیروهای مسلح، توسط [آیت‌الله] سید علی خامنه ای، رهبر عالی انقلاب ایران به سردار سلیمانی به دلیل موفقیت‌هایی است که برای کشورش محقق کرد.

الرای آورده است: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از اولین کسانی بود که به سردار سلیمانی تبریک گفت و تاکید کرد، «خاورمیانه را امن تر کردی» و لازم به ذکر است که این دومین نشانی بود که سردار سلیمانی از [آیت‌الله] خامنه‌ای دریافت کرد و اولین آن را در سال 1989 از دست ایشان گرفت.

این روزنامه افزود: ایران به عراق انرژی می‌فروشد و با دلار و ارز محلی با آن رابطه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران یک خط مشی اقتصادی ایجاد کرده است که برای همه کشورهایی که با آن بر اساس ارز محلی رابطه داشته باشند منفعت می‌رساند و این امر اقتصاد ایران را چرخانده و آن را قادر می‌سازد تا حدی بر تحریم‌های کمرشکن آمریکا فائق آید.

الرای نوشت: بی تردید مبادلات با ارز محلی به عراق فرصت می‌دهد از اقتصاد ایران استفاده کرده و احتیاجات خود را بدون متوسل شدن به دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات تامین کند و اگر چندین کشور با ارز محلی مبادلات خود را انجام بدهند این موضوع نیاز به دلار را کم می‌کند، همچنین ایران تصمیم دارد راه آهنی از ایران به همه عراق بسازد.

این روزنامه افزود: تصمیم ترامپ تغییرات قابل توجه جهانی را به وجود آورده است، اروپا مجبور شده است جایگزین سوئیفت را پیدا کند، چندین کشور از جمله چین، روسیه و سایر کشورهای قدرتمند مانند هند و پاکستان به دنبال مبادلات تجاری با ایران هستند به گونه‌ای که دلار را کنار بگذارند.

الرای آورده است: اما عراقی‌ها هم اینک دو دسته شده‌اند؛ آنهایی که خواهان خروج نظامیان آمریکایی هستند و آنهایی که خواهان خروج نیروهای اضافی و باقی ماندن برنامه‌های آموزشی و متبادل اطلاعات علیه داعش هستند.

این روزنامه به گفته منابع رهبری مسئول در عراق نوشت: این کشور نیروهای ویژه آمریکایی را نگاه می‌دارد و خواهان ابقای شمار اندکی از نظامیان آمریکایی در خاک عراق می‌شود تا دولت بغداد هم که به دنبال لطمه خوردن کامل رابطه‌اش با واشنگتن نیست، راضی کند و حتی رابطه خوب خود را حفظ کند بدون اینکه به رابطه عالی بین تهران و بغداد لطمه‌ای وارد شود.

الرای تاکید کرد: بنابراین برای ترامپ گزینه‌ای جز قطع روابط با عراق باقی نمی‌ماند چیزی که به زیان منافع آمریکایی است که می‌خواهد در عراق بماند و مایل به خروج از آن نیست چون نمی‌داند که تا چه مدت در سوریه می‌ماند و یا در غیر این صورت آمریکا تسلیم شرایط فعلی می‌شود و از رابطه اقتصادی و تجاری ایران  و عراق چشم پوشی می‌کند به گونه‌ای که ناکامی نقشه خود را با دستان خودش امضا کرده است، نقشه‌ای که خواهان به زانو درآوردن ایران و سرنگون کردن رژیم آن پس از چند ماه از شروع تحریم‌ها بود، چیزی که ترامپ و دولت وی آرزویش را داشتند.

در پایان این یادداشت آمده است: در هر گزینه‌ای که ترامپ انتخاب می‌کند نتیجه یکی خواهد بود؛ دولت کنونی آمریکا مبارزه خود را برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران باخته است و هر آنچه ترامپ برای در تنگنا قرار دادن ملت ایران انجام داد مسئولان ایرانی را به ایجاد نقشه‌های جایگزین وادار کرد به گونه‌ای که سلیمانی نشان عالی می‌گیرد و عراق از دست ترامپ خارج می‌شود.