کشور درگیر بحران سیل/ آن رییس جمهور از قشم آمد!

 بارش های باران از روز یکشنبه 26 اسفند در برخی از استانها از جمله خراسان شمالی، گلستان و مازندران شروع شد و با بالا آمدن آب رودخانه ها و سرریز شدن برخی سد ها، برخی شهرها زیر آب رفت و سیلاب به راه افتاد.

نمایندگان مجلس در همین اسفند سال گذشته یعنی کمتر از یک ماه پیش مصوب کردند که وزیر کشور رئیس ستاد پیشگیری و هماهنگی در مدیریت بحران کشور است و بعد از وزیر، در سطح محلی استاندار رئیس این ستاد است.

آنچه در سیل ویرانگر گلستان و مازندران باید به آن توجه می شد، تشکیل فوری این ستاد و پیشگیری از سیل و خسارت به مردم این مناطق بود. در درجه اول این ستاد می توانست با حضور وزیر کشور تشکیل شود و در مرحله بعد با حضور استانداران.

اما مناف هاشمی استاندار گلستان قبل از عید نوروز یعنی در 29 اسفند به خارج از کشور سفر کرد و در زمان سیلاب در استان حضور نداشت.

سفر این استاندار در پی هماهنگی با وزیر کشور و اجازه وی صورت گرفت.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص سفر این استاندار گفت: «استاندار گلستان شاید بیش از یک ماه قبل از عید نوروز تقاضای مرخصی داشتند که سفری داشته باشند گویا مشکل خانوادگی داشتند و مجبور به اعزام به خارج بودند. ایشان یک روز قبل از نوروز هم بیان کردند اینجا (استان گلستان) برنامه ریزی شده، تمام مسئولین حضور دارند و امکانات فراهم است و ضرورت دارد که ایشان برود. تقاضا داشتند و بنده هم به ایشان عرض کردم خودتان برآورد دقیق از محل داشته باشید اگر احساس کردید مشکلی ایجاد نمی‌شود و ضرورت شما در این زمینه حتمی و قطعی است می‌توانید (از مرخصی) استفاده کنید که ایشان به مرخصی رفتند در این ایام.»

در پی وقع سیلاب و در غیاب استاندار که با هماهنگی وزیر کشور در محل حضور نداشت و وزیر از نبود استاندار در محل مطلع بود، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان باید فورا به ریاست وزیر کشور تشکیل می شد.

اما وزیر کشور و دیگر مسئولین از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از یک هفته از شروع بارش ها و چهار روز بعد از وقوع سیلاب یعنی در روز شنبه وارد استان شده و جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست جهانگیری برگزار شد.

ظاهرا در این جلسه معاون اول رئیس جمهور استاندار گلستان را برکنار کرد. هر چند برکناری یک استاندار از اختیارات وزیر کشور است نه معاون اول رئیس جمهور، اما سوال این است که آیا مقصر همه کوتاهی ها در سیل گلستان، فقط استاندار بوده؟.

البته استاندار برای رفتن به سفر خارج از کشور هم مشکل خانوادگی اش را مطرح کرده و هم می گوید در 18 ماه مسئولیت در استانداری فقط 2 روز مرخصی رفته است.

سوال این است که اگر یک مدیر با هماهنگی مافوق خود به مرخصی رفته و اتفاقاتی در محل خدمتش رخ داده و قرار است با مدیریت چکشی عزل صورت گیرد، آیا فقط مدیر مرخصی رفته باید برکنار شود؟.

رئیس جمهور غایب بزرک بحران

اما غائله به اینجا ختم نمی‌شود، علاوه بر استاندار گلستان بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور نیز در نخستین روز تعطیلات راهی جزیره قشم شد و در زمان وقوع بحران و حتما گذشت 7 روز از سیل از شمال کشور هیچ نقشی در حل بحران نداشت و تا امروز حاضر به ترک قشم نشد.

در خبرها آمده بود روحانی امروز قشم را ترک کرده،  آنچه مسلم است مردم سیل زده کشور منتظر نضور میدانی رییس جمهور در مناطق سیل زده بوده اند و حالا پس از 5 روز رییس جمهور از تعطیلات برگشته است.