انتقاد مصباحی‌مقدم از ساز و کار مسخره‌ای که به جوک شبیه است

غلامرضا مصباحی‌مقدم ، با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در قضیه برجام اظهار کرد: اروپایی‌ها پس از خروج یک جانبه آ‌مریکا از برجام، برای تضمین منافع ایران ذیل توافق هسته‌ای، تعهداتی در قالب ۱۲ بند ارائه کردند.

وی ادامه داد: از جمله تعهدات اروپایی‌ها عبارت بود از «امکان تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا» و «امکان ادامه فروش نفت توسط ایران» و «سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران».

سه عقب‌نشینی اروپا از تعهداتش

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: یکی از تکالیفی که اروپایی‌ها متعهد به انجام آن شدند این بود که ایران بتواند توسط «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» مبادلات خود را انجام دهد؛ بانک سرمایه گذاری اروپا تمام کشور‌های اتحادیه را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما اروپایی‌ها از این تعهد خود یک گام عقب نشستند و گفتند امکان مبادلات مالی ایران با بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو اتحادیه را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: اما اروپایی‌ها باز هم از تعهدات خود عقب نشینی کردند و اعلام داشتند که صرفا یک نهاد واسطه مالی بین ایران و اروپا به نام «اس پی وی» ایجاد می‌کنند و در گام آخر نیز «اینستکس» را با سر و صدای زیاد راه اندازی کردند.

مصباحی‌مقدم افزود: اروپایی‌ها گفته‌اند اینستکس در مرحله اول صرفا شامل کالا‌هایی می‌شود که مشمول تحریم‌ها نیستند؛ خصوصا آن‌ها به اقلامی نظیر دارو، غذا، و تجهیزات پزشکی اشاره داشتند.

سازوکار مسخره!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ساز و کار تعبیه شده توسط اروپایی‌ها برای استمرار مراوده اقتصادی با ایران واقعاً مسخره است و به جوک شبیه است، گفت: معنا و مفهوم این ساز و کار این است که به جای مبادله تجاری با اروپا که حتی در دوران تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نیز این مبادلات وجود داشت، همه فرآیند‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و اروپا موقوف به کانال اینستکس شود.

وی بیان کرد: اینستکس، کانال مالی نیست بلکه روزنه‌ای برای تجارت است؛ به عبارت دیگر اروپایی‌ها می‌خواهند تجارت خارجی ایران از یک روزنه باریک عبور کند که امکان نظارت «اف ای تی اف» نیز بر آن باشد.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: معنای اینستکس این است که ما تجارت آزادانه با کشور‌های اروپایی را که هم اکنون نیز برقرار است، متوقف کنیم.

اروپا می‌خواهد پول نفت خودمان را در قالب صدقه بدهد!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: اروپایی‌ها می‌خواهند کشور‌های خریدار نفت ایران، پول معامله نفتی با ایران را در صندوق اینستکس بریزند و از آن صندوق به ما صدقه سری بدهند بنابراین باید عطای چینن کانالی را به لقایش بخشید.

وی با اشاره به اهداف پشت پرده‌ای که اروپایی‌ها طی ۱۰ ماه اخیر در قضیه برجامِ بدون آمریکا، دنبال کرده‌اند، گفت: اروپایی‌ها اقدام به خرید زمان و کش دادن موضوع کردند تا آمریکا برای اعمال فشار و به زانو درآوردن ایران موفق شود؛ از این رو باید اروپایی‌ها را شریک دزد و رفیق قافله دانست و تفاوتی میان آن‌ها و آمریکایی‌ها از منظر دشمنی با مردم ایران قائل نبود.

مصباحی‌مقدم در پایان با بیان اینکه اروپایی‌ها در قضیه برجام نشان دادند غیر قابل اعتماد هستند خاطر نشان کرد: ما باید مبادلات مالی و تجاری خود را با کشور‌های دوست و قابل اعتماد نظیر چین، هند، ترکیه، روسیه و کره تقویت کنیم و تمرکز سیاست خارجی خود را نیز بر مبنای توسعه روابط با این کشور‌ها بگذاریم.