پیش‌بینی روزنامه آمریکایی از عواقب اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی درباره اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران تصریح کرد: قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تنش‌ها میان ایران و آمریکا را افزایش خواهد داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات ارشد ایران روز یک‌شنبه در پاسخ به قصد آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی تهدیداتی را علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه مطرح کردند.

این اقدام تنش‌های میان ایران و آمریکا را که به‌طور مکرر به دلیل نقش جمهوری اسلامی در منطقه به وجود آمده است، تشدید می‌کند.

این روزنامه آمریکایی روز جمعه گزارش داد که انتظار می‌رود دولت ترامپ روز دوشنبه (امروز) تصمیم خود در این باره را اعلام کند تا منابع مالی این نهاد نظامی را محدود کند و آنچه حضور این نیروها در منطقه نامیده می‌شود را کاهش دهد.

در پی انتشار این خبر از سوی وال استریت ژورنال و همچنین خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: آنهایی که مدت‌ها است توطئه نام گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان "سازمان تروریستی خارجی" را دنبال کرده‌اند، کاملاً از عواقب آن برای نیروهای آمریکا در منطقه آگاه هستند. وی افزود: در واقع، آنها به دنبال کشاندن آمریکا به یک باتلاق هستند. ترامپ باید تا فاجعه دیگری برای آمریکا خلق نشده این حقیقت را درک کند.

دولت آمریکا پیش از این نیز در اولین ماه‌های روی کار آمدن دونالد ترامپ تلاش کرد تا سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند اما پس از هشدارها نسبت به پیامدهای این کار و تأثیر آن بر منطقه از این تصمیم منصرف شد.

همچنین سردار جعفری، فرمانده کل سپاه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی آمریکایی‌ها علیه سپاه پاسداران تأکید کرد که در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری گفت: اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.

در ادامه واکنش‌ها به خبر احتمال تروریستی خواندن نام سپاه پاسداران، رئیس شورای ملی ایران – آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود نسبت به چنین کاری هشدار داد و گفت: این اقدام فشار اقتصادی بیشتری بر ایران وارد نمی‌کند، بلکه تنها موجب افزایش تنش میان دو کشور می‌شود و راه را برای گفت‌وگو می‌بندد.

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را بخشی از پازل آمریکا برای افزایش فشار بر ایران دانست و تاکید کرد که این کار خلاف تمام موازین بین‌المللی است، چراکه سپاه یک نیروی نظامی دولتی به شمار می‌آید.

وی افزود: در همین راستا نمایندگان در بیانیه‌ای با بیش از ۲۵۰ امضا صراحتاً اعلام کردند که در صورت انجام چنین اقدامی طرح دو فوریتی را به جریان خواهند انداخت که به دنبال آن نیروی‌های نظامی آمریکا در منطقه به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام می‌شود این یعنی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای نظامی آمریکا همان برخورد با داعش و القاعده را می‌کنند که پیامدهای خطرناکی برای آمریکا دارند.