تحلیل جالب کارشناس فرانس ۲۴ در مورد تصمیم آمریکا بر علیه سپاه

کارشناس فرانس ۲۴ عربی اعلام کرد اقدام آمریکا در گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی به نوعی سبب همدلی در ایران شده زیرا سپاه نهادی است که در ماده ۱۵۰ قانون اساسی بدان اشاره شده و در این ماده از سپاه به عنوان پاسداران انقلاب اسلامی و دستاورد‌های انقلاب یاد شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ عربی، واشنگتن سپاه پاسداران ایران را در فهرست تروریسم جای داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سپاه را از نهاد‌هایی دانست که به عنوان بخشی از نظام سیاسی ایران به صورت گسترده در تأمین مالی و حمایت از تروریسم نقش دارند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی خواست هرگونه ارتباط با سپاه را متوقف سازند.

فرانس ۲۴ در ادامه با وسیم الاحمر، کارشناس سیاسی درباره این موضوع به گفتگو نشست. در این گفتگو گوینده خبر از کارشناس پرسید اقدام آمریکا علیه سپاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارشناس برنامه پاسخ داد اینکه آمریکا یک نهاد نظامی را که بخشی از نیرو‌های مسلح ایران است به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند اقدام بی‌سابقه‌ای به شمار می‌آید البته آمریکا در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه را نهادی تروریستی خواند، اما نیروی قدس بخشی از سپاه است چنانچه برخی گروه‌ها و افراد مرتبط با سپاه را نیز در فهرست تروریسم جای داد، اما اینکه مجموعه سپاه را تروریسم بخواند اقدام بی‌سابقه‌ای است.

گوینده خبر درباره واکنش‌های ایران پرسید که کارشناس پاسخ داد قبل از آنکه آمریکا به طور رسمی سپاه را در فهرست تروریسم جای دهد ایران از واکنش به این اقدام خبر می‌داد. پس از آنکه در برخی خبر‌ها از تصمیم دولت ترامپ برای گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم سخن به میان آمد سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه در ایران گفته بود اگر چنین اتفاقی رخ دهد نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا آرامش نخواهند داشت. پس از اعلام رسمی خبر گنجانده شدن سپاه در فهرست تروریسم نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: پیشنهادی را به دولت داده است تا نیرو‌های آمریکایی در غرب آسیا را به عنوان نهاد تروریستی معرفی کنند. در این زمینه می‌توانیم بگوییم اقدام آمریکا به نوعی سبب همدلی در ایران شد زیرا سپاه نهادی است که در ماده ۱۵۰ قانون اساسی بدان اشاره شده و در این ماده از سپاه به عنوان پاسداران انقلاب اسلامی و دستاورد‌های انقلاب یاد شده است پس این نهاد برای ایرانیان و نظام ایران نهاد حساسی است به همین دلیل این روز‌ها شاهد اظهارنظر‌های هماهنگ مقاماتی، چون وزیر امور خارجه، فرماندهان نظامی وابسته به سپاه یا نمایندگان پارلمان در ایران هستیم که خواستار مقابله به مثل هستند و حتی خواستار آنند که با نیرو‌های آمریکایی در منطقه مثل داعشی‌ها برخورد شود.