واکنش ظریف به اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی

ظریف در توئیتر یادآوری کرده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از چشم بستن به اقدام رژیم سعودی در قطع عضو «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، این بار هم اعتراضی به اعدام این ۳۷ نفر نکرده است. 

وزیر خارجه ایران از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی، «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی» و «بنیامین نتانیاهو» (که به «بی‌بی» هم معروف است) به جهت آنکه حرف اول نامی که به آن مشهورند (نام یا نام خانوادگی آنها) با حرف B آغاز می‌شود به عنوان اعضای «تیم B»‌ یاد کرده و نوشته دولت ترامپ به آنها برای ارتکاب هر جنایتی مصونیت داده است. 

وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشت: «بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی حالا که عربستان سعودی سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند- و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد- کوچکترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در "تیم B" -بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بی‌بی‌- باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می شود.»

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۷ نفر را اعدام کرده است. با آنکه رژیم سعودی ادعا کرده اعدام‌شدگان «متهم به تروریسم» بوده‌اند، منابع مستقل گزارش داده‌اند ۳۲ نفر از اعدام شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. 

رژیم سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را تحت عناوین «مبارزه با تروریسم» اعدام می‌کند. شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین مخالفان آل‌سعود بود سال ۱۳۹۳ به همین بهانه اعدام شد.