برای جانشینی کی‌روش با دایی مذاکره نکردیم

این روزها صحبت از حضور علی دایی در راس کادر فنی تیم ملی است. مربی ای که اتفاقا با کارلوس کی روش رابطه بسیار خوبی داشت. این بهانه ای شد تا برای پی بردن صحت و سقم این خبر دقایقی پای صحبت های فریدون اصفهانیان بنشینیم، یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال. 

*آقای اصفهانیان این روزها که دیگر رییس کمیته داوران نیستید حتما از انتقادات بی شماری که از شما می شد راحت شدید، گلایه ای در دل ندارید؟

نه مشکلی نبود. خیلی از مربیان انتقاد می کردند. برخی از انتقادات سازنده بود و برخی از انتقادات هم در دفاع از منافع شخصی بود. به هر صورت هر کسی در این فوتبال وظیفه ای دارد و من هم تا روزی که بودم تلاش می کردم به خوبی وظیفه خود را انجام دهم. زمانی فوتبال ما خوب خواهد شد که همه دست به دست هم دهیم و به هم کمک کنیم.

*در برخی موارد حق با باشگاه ها بود اما قبول داریم در برخی از انتقادات در حق کمیته داوران کم لطفی می شد!

من در دوران حضور در کمیته داوران موضوعی را مطرح کردم و حالا هم این موضوع را دوباره مطرح می کنم. توصیه من به باشگاه ها این است که از یک داور پیشکسوت به عنوان مشاور داوری استفاده کنند. همان طور که باشگاه ها در کادر خود از مشاور حقوقی، کارشناس تغذیه ای و مشاور رسانه ای بهره می برند باید از مشاور داوری هم استفاده کنند. چون در خیلی از موارد اطلاعات باشگاه ها، مربیان و بازیکنان در مورد مسایل داوری کم است و می بینید که چگونه این موضوع در بازی های بین المللی به فوتبال ما ضربه زده است. استخدام مشاور داوری می تواند تنش های موجود در فوتبال ما را به حداقل برساند چون وقتی باشگاه ها از همه قوانین داوری مطلع باشند روی هر صحنه ای معترض نمی شوند.

*شما در مدت زمانی که رییس کمیته داوران بودید اشاره به این نکته داشتید که var از نیم فصل دوم مورد بهره برداری قرار می گیرد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و اکنون نیز مشخص نیست var چه زمانی در فوتبال ایران استفاده خواهد شد!

نه این طور نبود. من همان موقع هم گفتم بهره برداری از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران زمان بر خواهد بود چرا که باید مقدمات آنرا فراهم کنیم. اکنون var به صورت آفلاین در استادیوم های ما آزمایش می شود اما در کنار فراهم کردن مقدمات در استادیوم های فوتبال می بایست داوران را به خوبی در این زمینه آموزش دهیم و در کنار این مسئله باید مجوزهای لازم را هم از فیفا کسب کنیم. به هر صورت کمیته داوران به سرعت در این مسیر در حال حرکت است. اما همان طور که اشاره کردم تحقق استفاده از var در بازی های لیگ برتر فقط به خواست کمیته داوران وابسته نیست و ما در زمینه امکانات هم باید پیشرفت هایی داشته باشیم. از جمله اینکه تعداد دوربین هایی که بازی با آن ضبط می شود باید افزایش یابد.

*در دوره ای که رییس کمیته داوران بودید صحبت هایی وجود داشت که با علیرضا فغانی لجبازی می کنید و بازی های مهم را برای قضاوت به او نمی دهید. آیا این موضوع صحت داشت؟

علیرضا فغانی افتخار داوری فوتبال ایران بوده و هست. اما قرار نیست همه بازی های مهم را ایشان سوت بزند. این تصمیم اولین ضربه را به علیرضا فغانی می زند. یک تصور اشتباه هم در مورد ایشان در فوتبال ایران وجود دارد، مبنی بر اینکه علیرضا فغانی هیچ گاه نباید اشتباه بکند! این تصور غلطی است. مادامی که انسان بازی فوتبال را سوت می زند اشتباه وجود خواهد داشت و استفاده از var در بازی های فوتبال برای کم کردن اشتباهات است و دیدید که در جام جهانی اخیر هم با وجود حضور داوران باتجربه جهانی باز هم شاهد تصمیمات اشتباه در بعضی از بازی ها بودیم. علیرضا فغانی کارش را دنبال می کند و تا زمانی که من رییس کمیته داوران بودم همه تلاش های خود را انجام دادم که ایشان ناخواسته وارد حاشیه ها نشود.

*به یک سوال مهم رسیدیم. در جلسات هیات رییسه صحبت از این است یک مربی خارجی جانشین کارلوس کی روش شود یا یک مربی داخلی مثل علی دایی؟

قرار ما این است که هدایت تیم ملی در ادامه مسیر به یک مربی خارجی محول شود و ما این ماموریت را به مهدی تاج واگذار کرده ایم. در خصوص علی دایی با همه احترامی که برای او قائل هستم و معتقدم علی دایی شناسنامه فوتبال ایران است و خیلی ها فوتبال ایران را با نام او می شناسند باید بگویم که هیچ صحبتی در مورد او در جلسات هیات رییسه نشده است. اما قرار است در کنار مربی خارجی حتما از مربیان ایرانی بهره ببریم. در جذب مربی خارجی البته حق الزحمه او و هم چنین مهیا کردن دستمزد او از سوی فدراسیون فوتبال مهم است.

*خب ممکن است به خاطر مسایل مالی سراغ مربی ایرانی بروید؟

نه فعلا صحبتی در این باره نشده است. همان طور که گفتم برنامه ای که ترسیم کرده ایم جذب مربی خارجی به جای کارلوس کی روش است.

*در مورد کرانچار برنامه هیات رییسه فدراسیون فوتبال چیست؟

در این باره من اطلاعی ندارم.