۵۸ روستا باید در مناطق سیل‌زده جابه‌جا می‌شوند

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزارت کشور، در حاشیه دومین جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما در جلسه قبلی گزارش بنیاد مسکن را ارائه و پروژه‌های مسکن کشور را مطرح کردیم، امروز هم در این جلسه طرح جابه‌جایی روستا مطرح شد.

وی افزود: بر اساس طرح امروز، ۵۸ روستا باید در این طرح جابه‌جا شوند، در بحث ایمن‌سازی باید ۵۰۰ روستا، در بحث بهسازی ۴۰۰ روستا را مدنظر قرار دهیم که در نهایت ۷۸۰۰ هزار میلیارد ریال باید برای طرح جابه‌جایی روستا در بخش‌های ایمن‌سازی و بهسازی لحاظ شود.

جمالی‌نژاد افزود: محور‌های کلیدی برنامه‌ها شامل راه‌های شریانی و غیرشریانی بود که بر این اساس ۱۸ هزار و ۵۱ کیلومتر مسیر آسیب دیده داریم که نیازمند بازسازی هستند. متاسفانه ۷۴۴ هزار مسیر تخریب صد درصدی شده است؛ البته حدود ۱۵ هزار دستگاه در مرحله سیل اخیر آسیب دیده است که باید ترمیم شود.

معاون عمرانی وزیر کشور، اظهار کرد: ۱۲۰ شهر و ۳هزار و ۸۱۳ روستا در بخش شبکه و تأسیسات برق دچار آسیب شده‌اند، دو هزار و ۳۵۲ روستا تأسیسات برق آن آسیب دیده است که متأسفانه هنوز برق ۱۱ روستا وصل نشده است؛ همچنین ۱۱۵ واحد ایستگاه پمپاژ هم در بحث خدمات آب و فاضلاب آسیب دیده است.

جمالی اظهار کرد: در بحث مخازن ذخیره خدمات آب و فاضلاب حدود ۱۱۵ واحد ایستگاه پمپاژ، آسیب دیده است؛ همچنین ۱۱۵ واحد ایستگاه پمپاژ، حدود ۳۲۳ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۳۳ واحد قطعی آب هم در بحث خدمات آب و فاضلاب آسیب دیده است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در ۴ محور سریعا باید پیگیری شود که شامل برنامه‌های اضطرار، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، در جلسه امروز هم مقرر شد برنامه‌های اضطرار ظرف ۴۵ روز و قبل از پیک‌های استفاده برق و آب انجام شوند.