تهدید بازگشت فساد به‌خاطر فروش نفت از مجاری غیررسمی چگونه خنثی می‌شود؟

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، با بیان اینکه متأسفانه بودجه نفتی تبدیل به پاشنه آشیل کشور ما شده است، گفت: کاخ سفید نیز به این موضوع واقف بوده و از این طریق به جمهوری اسلامی فشار وارد می کند چنانچه در گذشته روی بنزین ایجاد حساسیت کردند اما زمانی که مشکل آن در کشور حل شد، این فشار نیز برداشته شد.

هیچ کشوری نفت را برای پرداخت حقوق کارکنان نمی‌فروشد

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در هیچ کشوری نفت را به عنوان کالای استراتژیک نمی فروشند تا حقوق کارکنان خود را بدهند، عنوان کرد: اقتصاد کشور بیمار است و عدم امنیت تولیدکننده باعث می شود، تولیدات نیز شرایط خوبی نداشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر بین 10 تا 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم و مدل مصرف نیز اشتباه است چنانچه در حوزه برق، بنزین و غذا اسراف زیادی صورت می گیرد و نیاز به اصلاح سبک زندگی داریم تا آمریکا نتواند به راحتی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ضربه بزند.

هماهنگی برای فروش نفت با همسایگان از قبل صورت گرفته است

جمالی نوبندگانی در ادامه با بیان اینکه در بحث دور زدن تحریم ها مجرب شده ایم، عنوان کرد: در حال حاضر 15 همسایه آبی و خاکی داریم و از قبل نیز مطلع بودیم که بالاخره معافیت های نفتی برداشته می شد لذا دیدارهای دیپلماتیک خود با همسایگان شروع شد.این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بعد از برداشت معافیت خرید نفت از ایران از سوی آمریکا برخی کشورها اعلام هایی داشتند اما موارد اعلام ارتباطی به مسائل اقدامی آنها ندارد و به نوع دیگر عمل می کنند.

وی در ادامه با اجتناب ناپذیر دانستن ضربه های تحریم به کشور ابراز داشت: برای کاهش این ضربات نیاز به دور زدن تحریم ها د اریم اما باید توجه داشت کسانی که وارد چرخه دور زدن تحریم ها می شوند باید از میان افراد قابل اعتمادی باشند که سوابق مثبت دارند و اگر امواری دارند به عنوان رهن حاکمیت درآید تا شاهد تکرار مجدد بابک زنجانی ها نباشیم.

حساب افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند دچار انباشتگی نشود

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: همچنین در فواصل کوتاه زمانی باید اموالی که از محل دور زدن تحریم ها به دست می آیند تسویه حساب شود تا حساب های این افراد دچار انباشتگی نشود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی همچنان به روند صادرات نفت خود ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با تشدید تحریم ها و تحریم های ثانویه نهایت خباثت خود را در قبال ایران انجام داده و بیش از این نمی توانند اقدامی داشته باشند لذا جمهوری اسلامی باید با توجه به شرایط جدید برنامه ریزی داشته باشد.