رئیس پیشین موساد: آمریکا باید مسیر ایران-مالزی برای دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند

دانی یاتوم، رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در ادامه فضاسازی رسانه‌های این رژیم علیه کشورمان مدعی شد آمریکا باید مسیر ایران-مالزی برای «دور زدن تحریم‌ها» را مسدود کند.

اشاره رئیس سابق موساد به خبرسازی هفته گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی است. هفته گذشته پایگاه روزنامه صهیونیستی هاآرتص مدعی شد «ایران و مالزی ائتلافی تشکیل دادند که در دور زدن تحریمهای اقتصادی به تهران کمک می‌کند». هاآرتص این خبر را به نقل از «منابع اطلاعاتی کشورهای غربی» منتشر کرده بود.

بنا به ادعای این منابع اطلاعاتی که اشاره‌ای به نام و ملیت آنها نشده، «همکای ایران و مالزی از ماه آینده میلادی و همزمان با برگشت کامل تحریم‌های نفتی افزایش خواهد یافت. ایران تصمیم دارد جابه‌جایی درآمد حاصل از فروش نفت و ذخایر گازی طبیعی خود را از طریق مالزی انجام دهد».

هم‌اکنون دانی یاتوم با استناد به این خبر هاآرتص در گفتگو با پایگاه صهیونیستی «جروزالم پست» مدعی شده «آمریکا باید تلاش ایران و مالزی برای دورزدن تحریم‌ها را متوقف کند».

رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در این باره افزود: «توقف عملی تلاشهای ایران برای دورزدن تحریمها کارِ آمریکاست و نه اسرائیل. اسرائیل با استفاده از ارتباطات آشکار و مخفی خود از جمله موساد و وزارت خارجه، در جمع‌آوری اطلاعات ( دورزدن تحریمهای ایران) به آمریکا کمک می‌کند، اما در نهایت این آمریکاست که باید  تلاشها برای دورزدن تحریمها را متوقف کند».

شایان ذکر است، آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبرو خواهد شد.

واشنگتن همچنین مدعی شد کارزار فشار حداکثری علیه ایران به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما سرانجام آبان‌ ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گذشته ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند.