سفر یواشکی پمپئو به عراق با موضوع ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر غیرمنتظره شامگاه سه شنبه وارد بغداد پایتخت عراق شد و به دیدار عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمدعلی الحکیم وزیر امور خارجه این کشور رفت. وی با بیان اینکه سفر غیرمنتظره او به بغداد به منظور نشان دادن این بوده که واشنگتن از عراقی مستقل حمایت می‌کند، این ادعای مضحک را طرح کرد که کشورش با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات ایران، نسبت به استقلال عراق نگرانی دارد. نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: سفر غیرمنتظره مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به عراق شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید انجام شد.

اهداف پمپئو از سفر غیرمنتظره به عراق

 

مایک پمپئو درباره اهداف سفرش به عراق به خبرنگاران گفت: هدف از این سفر این بوده که به مقام‌های عراقی نشان دهد که آمریکا از استقلال عراق حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو درباره توافق‌های تجاری ناتمام را از جمله دیگر محورهای سفرش به بغداد عنوان کرد؛ توافق‌هایی که بنا به ادعای پامپئو به عراق اجازه خواهد داد از وابستگی به ایران در حوزه انرژی رهایی یابد.

پامپئو پیش از دیدارهایش با مقامات عراقی اظهار کرد، در این ملاقات‌ها به این موضوع خواهد پرداخت که هرگونه حمله‌ای از سوی ایران و گروه‌های وابسته به آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق، بر دولت عراق نیز اثرگذاری خواهد داشت.

او گفت: ادامه کمپین برای جلوگیری از داعش در داخل عراق چیزی است که برای دولت عراق در رأس قرار دارد.

ادعای مضحک پمپئو

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا این ادعای مضحک را طرح کرد که کشورش با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات ایران، نسبت به استقلال عراق نگرانی دارد.

او پیش از ورود به بغداد، بیان کرد: می‌خواستم به بغداد بروم، با رهبران این کشور صحبت کنم و به آن‌ها اطمینان دهم که ما آماده‌ایم همچنان اطمینان حاصل کنیم که عراق، ملتی مستقل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در تشریح دلایل این سفر، ادعا کرد: علت این سفر اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های خود را افزایش داده است.

او اظهار کرد، مقامات عراقی به او متعهد شده‌اند که به اندازه کافی از منافع آمریکا محافظ کنند. پامپئو در این باره گفت: ما با آنها درباره اهمیت این موضوع صحبت کردیم که عراق اطمینان حاصل کند که قادر است به اندازه کافی از آمریکایی‌ها در این کشور محافظت کند. آنها این تضمین را دادند که متوجه هستند که این امر، مسئولیت آنهاست.

به گزارش سی‌بی‌اس، پامپئو درباره لغو دیدارش با مقام‌های آلمانی، گفت، وزیر امور خارجه آلمان کاملاً متوجه بوده که چرا او سفرش را به برلین لغو کرده است.

او در ادامه مدعی شد: او همچنین می‌داند که رابطه ما با عراق مهم است. ما در چالش‌هایی که ایران برای آلمان و اروپا ایجاد می‌کند، شریک هستیم.

توئیت مک گورک درباره سفر پمپئو به عراق

 

در همین رابطه برت مک‌گورک، نماینده سابق دولت دونالد ترامپ در ائتلاف ضد داعش در توئیتی نوشت: سفر پامپئو به عراق برای ملاقات رودررو با رهبران عراقی هوشمندانه بود.

او ادامه داد: ارتباطات بیشتر باعث کاهش ریسک سوءتفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی می‌شود.

نماینده سابق ترامپ در ائتلاف ضد داعش همچنین نوشت: همچنین، فقدان هرگونه کانال دیپلماتیک با ایران، نیاز به ارتباطات غیرمستقیم از طریق بغداد را بیشتر می‌کند.

دیدار پمپئو با عبدالمهدی و صالح

 

در همین رابطه 'محمد علی الحکیم' وزیر امور خارجه عراق در توییتی از دیدارهای جداگانه مایک پمپئو در بغداد با 'برهم صالح' رئیس جمهوری و 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق خبر داد. 

الحکیم در صفحه توییتر خود نوشت که وی 'در دو نشست مهم جداگانه' پمپئو با نخست وزیر و رئیس جمهوری شرکت داشته است. 

به نوشته او، در این دیدارها دو طرف درباره روابط دو جانبه، آخرین تحولات مربوط به امنیت منطقه و موضوع مبارزه با تروریسم بحث و گفت و گو کردند. 

این نخستین اظهارنظر رسمی درخصوص سفر غیر منتظره پمپئو به بغداد است.

وزیر امور خارجه آمریکا دو روز پیش نیز در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق گفت و گو کرده بود. 

ساعتی پیش از آن نیز رسانه ها خبر داده بودند که وزیر امور خارجه سفر خود به آلمان را برای رفتن به مقصد اعلام نشده ای، لغو کرده است.

واکنش پامپئو به تغییرات قریب‌الوقوع رویکرد ایران در قبال برجام

 

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تغییراتی که ایران در خصوص اجرای تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد. پامپئو درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام پاسخ داد: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

پامپئو ادامه داد: فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آنها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.

پامپئو در سخنان خود، خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام را اتفاقی کاملاً عادی جلوه می‌دهد؛ حال آن که این توافق پس از پایان مذاکرات مربوطه، در چارچوب قطعنامه شورای امنیت نیز به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: این مسأله باینری (صفر و یکی) است. شما یا متعهد [به توافق] هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها چه انتخابی می‌کنند اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.

با این حال، پامپئو به این موضوع اشاره‌ای نکرد که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، بر خلاف موازین و مقررات بین‌المللی صورت گرفته و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌شود.

در ادامه خبرنگار سوال خود را این گونه مطرح کرد: پس در واقع این امر در هر صورت تأثیری بر سیاست شما نمی‌گذارد که آنها متعهد باشند یا نباشند؟ زیرا از نظر شما، اجرای تعهدات موضوعیت ندارد بلکه مسأله این است که این توافق، توافق بدی بود...

پامپئو که اظهاراتش حاکی از تداوم رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال ایران است، پاسخ داد: عمدتاً درست است. علاوه بر این، اقدام عملی که آنها انجام خواهند داد، چیزی خواهد بود که ما به طور جدی آن را ملاحظه خواهیم کرد.

او اظهارات خود را با رویکرد واهی مبتنی بر ایران‌هراسی ادامه داد و مدعی شد: ما به ماهیت اقدامی که آنها در ارتباط با برجام در پیش می‌گیرند، نگاه خواهیم کرد اما فکر می‌کنم سایر کشورهای جهان -آنهایی که بخشی از برجام هستند و در این توافق مانده‌اند و آنهایی که هرگز بخشی از این توافق نبودند- همگی به تصمیم ایرانی‌ها نگاه خواهند کرد و باید ارزیابی خود را در این باره داشته باشند که افزایش خطر تا چه اندازه وجود دارد.