دهقان: اعلام عمومی آرای قضات باعث اتقان در آرای صادره می‌شود

محمد دهقانی نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نشستی که به میزبانی قوه قضاییه و با حضور رئیس مجلس و نمایندگان خانه ملت برگزار شد، تجربه کار قضایی، سرمایه اجتماعی و سرمایه معنوی را سه سرمایه ارزشمند حجت الاسلام رئیسی برای ریاست قوه قضاییه دانست و گفت: قوه قضاییه نیاز به اصلاح درونی جدی دارد و در حال حاضر زینت نظام اسلامی نیست در حالی که به فرمایش رهبری باید زینت نظام اسلامی باشد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه یکی از نیازهای قوه قضاییه شفافیت است، خاطرنشان کرد: اعلام آرای قضات به صورت علنی باعث می شود قضات سواد خود را روزآمد کرده و آرای خود را متقن کنند.

وی ادامه داد: صاحب حق باید این اطمینان را کسب کند که اگر به قاضی رجوع کرد به حق خود می رسد اما در حال حاضر خیلی افراد به این درجه از اطمینان نرسیده اند همچنین تکریم ارباب رجوع باید مد نظر قوه قضاییه باشد.

دهقانی در ادامه با اشاره به طرحی برای طراحی سازمان مبارزه با فساد، عنوان کرد: با کمک دکتر لاریجانی این طرح را آماده کردیم البته سازمان بازرسی کل کشور نیز باید مقدمات اقدامات این دستگاه را در صورت قانونی شدن فراهم کند.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با بیان اینکه اصل 142 قانون اساسی از ابتدای انقلاب اجرا نشده است، ابراز داشت: اگر این قانون اجرا می شد فسادهای چند هزار میلیاردی را شاهد نبودیم همچنین اصل 49 قانون اساسی که درباره بازگشت اموال نامشروع به بیت المال است باید مجدد اجرا شود چرا که در سال 63 قانونی تصویب شد که این قانون را صرفا شامل حال طاغوتیان پیش از انقلاب می کرد در حالی که باید به افراد در بعد از انقلاب نیز تسری پیدا کند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضرورت جلب اعتماد مردم خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید تحمل خود را افزایش دهد و هرگاه نماینده ای جمله ای گفت و انتقادی از دستگاه قضا داشت، دادستان وی را احضار نکند.