مازنی: باید با قانون شکنان و اعمال ناهنجار طبق قانون و شرع برخورد سریع داشته باشیم

حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به امر به معروف مسئولان با توجه به ماده 8 و 9 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: مهمترین راهکار و رویکرد مناسب در بحث آموزش امر به معروف و نهی از منکر از منظر نقد مسئولان، امر و نهی متوازن است. 

وی افزود: در طول حدود 50 سال اخیر متاسفانه همواره برای امر کردن به معروف و نهی کردن منکرات، با عکس العمل نشناختن زمان مناسب برای این حرکت مواجه بودیم. در حالی که هیچ نوع ارجحیتی در این مسئله وجود ندارد و همواره باید به طور قانونمند و به دور از افترا امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را پیگیری کنیم.

مازنی با تاکید بر اینکه آسیب گارد گرفتن افراد در مقابل امر به معروف با دلیل وجود مسائل مهمتر از مطالبه و نقد مسئولان مهمترین دلیل نبود نقد جدی در عصر کنونی است، افزود: به نقطه ای رسیدیم که اگر پوشش زنان را نقد کنیم، می گویند عفت مردان را دریابید. اگر در بحث حجاب وارد شویم، می گویند رفع مسائل اقتصادی مهمتر است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به نظر بنده اگر ستاد تمرکز خود را در امر و نهی متوازن در برابر تمامی معروفات و همه منکرات، بگذارد با در نظر گرفتن ارجحیت امور مختلف، می توانند راهبرد تاثیر گذار در متن جامعه باشد.
مازنی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی نیازمند رفتار فرهنگی است، گفت: روش های غیر فرهنگی در مسائل فرهنگی جوابگو نیاز جامعه نیست. مانند وجود گشت ارشاد که در دوره ای زمان موثر بود اما به نظر می رسد اکنون با ورود به روش های علمی و فرهنگی متناسب با یک معضل، می توان نقش موثری در اصلاح یک منکر ایفا کرد.
وی درباره برخورد با هنجارشکنی در جامعه، گفت: با قانون شکنان و اعمال ناهنجار باید طبق قانون و شرع برخورد سریع و مقتضی را داشته باشیم. در مقابل یک جرم یا رفتار ناهنجار اجتماعی باید از طریق مراجع قضایی برخورد شود وی نمی توان با نقد و مطالبه زشتی ناهنجاری و قانون شکنی را برطرف کرد مانند دست بردن در بیت المال.
وی با اشاره به بحث نظارتی مجلس شورای اسلامی در بحث امر به معروف و نهی از منکر، گفت: به زودی گزارشی در صحن علنی قرائت خواهد شد که نشان می دهد شفافیت چه اندازه در بین دولت ضعیف بوده است و اگر نیاز باشد به قوه قضاییه هم ارائه خواهیم داد. 
مازنی در پایان با اشاره به عمل کارکنان دولتی به برخی هنجارهای دینی در حوزه خدمت خود، گفت: با حضور رئیس مجلس و اعضا کمیسیون فرهنگی به نتیجه رسیدیم که باید در این زمینه کمک شود و دستگاه های مختلف را دعوت به رعایت این مسئله می کنیم و نظارت نیست وجود خواهد داشت.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.