سناتور جمهوری‌خواه: جنگی با ایران اتفاق نخواهد افتاد

«میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گوید اطمینان دارد که بر خلاف گزارش‌های رسانه‌ها، هیچ‌کس در کاخ سفید خواهان درگیری نظامی با ایران نیست و قطعا جنگی با ایران اتفاق نخواهد افتاد.

رامنی که عضو کمیته روابط خارجی سنا است و در جریان اطلاعات محرمانه مرتبط با تنش‌های اخیر در منطقه هم قرار گرفته، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد، «تهدید ایران» را «تهدیدی واقعی» ارزیابی کرد و گفت حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و همچنین خروج کارکنان سفارت و کنسولگری آمریکا از عراق، اقدامات احتیاطی و با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران بوده است.

او اما درباره احتمال بروز درگیری نظامی و جنگ با ایران، گفت: «من حتی برای یک دقیقه هم باور نمی‌کنم که رئیس‌جمهور یا "جان بولتون" [مشاور امنیت ملی کاخ سفید] یا رک بگویم هرکسی در سمت‌های ارشد کاخ سفید، به رفتن به کاخ سفید یا جنگ، علاقه‌ای داشته باشد.»

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲، افزود: «این اتفاق نخواهد افتاد. علاقه‌ای به انجام این کار وجود ندارد. مگر اینکه از سوی ایران حمله یا اتفاقی از این دست رخ دهد، که البته کسی انتظار چنین چیزی را ندارد. جنگ با ایران اتفاق نخواهد افتاد. رئیس‌جمهور به صراحت گفته است که بزرگترین اشتباه در عصر کنونی ما تصمیم رئیس‌جمهور [جورج دابلیو] بوش برای رفتن به عراق بوده است. این تصور که او هم همین مسیر را دنبال کند و سراغ ایرانی برود که از لحاظ نظامی دشمنی به مراتب دشوارتر است؛ چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.»

در روزهای گذشته همزمان با حضور ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در نزدیکی خلیج فارس، برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که واشنگتن گزینه درگیری نظامی با ایران را مورد بررسی قرار داده است. اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مدعی شد استقرار این ناو و بمب‌افکن‌های آمریکایی در منطقه برای مقابله با «تهدید ایران» است هم بر این فضا دامن زد.

با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در چند توییت این ادعاها را رد و رسانه‌ها را به انتشار «اخبار جعلی» متهم کرده‌اند. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، ترامپ هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد دولت، تأکید کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست.