صحبت‌های تند نماینده سازمان ملل: لیبی در حال خودکشی است

«غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی گفت جامعه جهانی انگیزه اخلاقی برای اتمام جنگ در لیبی وجود ندارد و به این کشور به چشم غنیمتی برای تصاحب نگاه می‌کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، سلامه این سخنان را روز چهارشنبه و پس از آن بیان کرد که «خلیفه حفتر» یکی از طرف‌های جنگ در لیبی ، در مذاکره با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس، درخواست آتش‌بس فوری را رد کرد.

حفتر که از ۴ آوریل سال جاری میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۹۸) حملات سنگین خود به «طرابلس» پایتخت لیبی را آغاز کرده است، مدعی شد درحال حاضر شرایط آتش‌بس مهیا نیست اما قبول کرد که گفت‌وگوهای سیاسی ضروری هستند.

دولت فرانسه در بیانیه‌ای از حفتر خواستار «محافظت از جمعیت غیرنظامیان در کنار برقراری آتش‌بس و ازسرگیری مذاکرات سیاسی» شد.

ماکرون در این باره گفت الویت‌های او مبارزه علیه گروه‌های تروریستی، امحای شبکه‌های قاچاق انسان به خصوص در خلال مهاجرت‌های غیرقانونی و ایجاد ثبات طولانی‌مدت در لیبی هستند.

سلامه در موسسه صلح جهانی در نیویورک گفت: «واقعیت این است که لیبی می‌تواند بهای خودکشی‌اش را بپردازد. من  همواره همکارانم در لبنان را به قدر کافی نادان می‌دانم که با پول دیگران دست به خودکشی بزنند. لیبی از آن هم بدتر است. آن‌ها در حال ارتکاب به خودکشی با پول خودشان هستند. نیازی به سوخت خارجی برای این جنگ نیست. این کشور روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. این پول زیادی است. این کشور بسیار ثروتمند است. این درگیری به انتقال پول از خارج وابسته نیست».

وی افزود: «مطمئن نیستم برخی کشورهای گرداننده شورای امنیت به‌طور کامل از خطراتی آگاه باشند که با اجازه تسریع درگیری، موجب آن‌ها می‌شوند این درگیری به‌خصوص، می‌تواند تغییر شکل دهد، می‌تواند در خلال چند ماه دچار جهش (دگرگونی) شود و ما به‌راستی حسرت خواهیم خورد که به‌موقع آن را تمام نکردیم».

او گفت توقیف نیروهای سازمان ملل که پخش آن از تلویزیون‌ها جنجال زیادی به‌پا کرد، ضربه‌ای به اعتبار کل سازمان ملل بود. همچنین هشدار داد: «سازمان ملل باید درک کند تخطی از قوانین به‌صورت جنجالی و نمایشی، جدی گرفته نشده است».

سلامه  گفت: «حفتر پدیده‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت».

وی ادامه داد: «اگر به‌دنبال فرومولی برای صلح هستید، نمی‌توانید شخصی را که تحت کنترل نیست ولی بیش‌ترین تأثیر را بر ۷۵ درصد منطقه و ۷۰-۷۵ درصد از میادین نفتی دارد نادیده بگیرید».

در  جنگ لیبی، فرماندهی نیروهای شرق را ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر بر عهده دارد که از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است و فرماندهی جبهه غرب را نخست‌وزیر «فائز السراج» رئیس دولت «وفاق ملی» در طرابلس بر عهده دارد.

 نیروهای حفتر درحالی به سمت طرابلس یورش بردند که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای حل بحران لیبی به این شهر سفر کرده بود.

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است.

منتقدان حفتر معتقدند او علاقه‌ای به دموکراسی ندارد و حملاتش را درست زمانی آغاز کرد که برنامه صلح سلامه در حال رسیدن به مرحله‌ای مهم بود.