سردرگمی مقامات آمریکایی در مورد شروط مذاکره با ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر اخیرش به ژاپن تأکید کرده بود که کشورش به دنبال تغییر نظام ایران نیست و تنها می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ایران قصد ندارد سلاح هسته‌ای بسازد.

در واقع دونالد ترامپ به‌نوعی «عدم تلاش ایران برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای » را پیش‌شرطی برای مذاکره بین واشنگتن و تهران خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که بتواند با ایران وارد مذاکره شود و به یک توافق خوب برسد.

با این حال دیروز سه‌شنبه «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اگر ایران شروط دوازده‌گانه‌ای که سال گذشته از سوی مایک پامپئو وزیر امور خارجه مطرح شد را جدی بگیرد، دولت متبوعش آماده مذاکره با ایران خواهد بود.

مطرح شدن این اظهارات متناقض از سوی رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در فاصله کمتر از 48 ساعت به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت آمریکا تا چه اندازه در مورد ایران بی‌برنامه و سردرگم است.

با وجود اینکه بیش از یک سال از خروج دولت آمریکا از برجام می‌گذرد، به نظر می‌رسد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید هنوز نمی‌دانند که به چه دلیل از برجام خارج شده‌اند و دقیقاً از ایران چه می‌خواهند.

البته در این میان نباید از نحوه برخورد ایران با تصمیمات شتابزده دولتمردان آمریکایی نیز غافل شد. ظاهراً مقامات آمریکایی گمان می‌کرده‌اند که با اتخاذ سیاست‌هایی ساده، نسنجیده و قابل‌پیش‌بینی می‌توانند همان‌طور که کره شمالی را به پای میز مذاکره آوردند، ایران را نیز وادار به مذاکره کنند؛ گمانی که در گذر زمان مشخص شده که خیال خامی بیش نبوده است.

در واقع مواضع محکم ایران در برابر تحریم‌ها، تهدیدها و حتی وعده‌های آمریکایی‌ها باعث سردرگمی بیشتر آنها شده است و این سردرگمی را نه‌تنها در اظهارات متناقض مقامات کاخ سفید بلکه حتی در اظهارات شخص دونالد ترامپ نیز به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد.

در سمت مقابل اما ایران در برابر درخواست‌های آمریکا برای مذاکره، موضع کاملاً منسجم و مستحکمی اتخاذ کرده است. مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران کشوری نیست که در برابر فشارهای اقتصادی تسلیم شود و مذاکره تحت فشار را بپذیرد.