عراقچی در دیدار با ریابکوف چه گفت؟

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در چارچوب رایزنی‌ها و مشورت‌های مستمر دوجانبه دو کشور، در تهران دیدار و ضمن بررسی اوضاع جاری، بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در قالب‌های مختلف، تاکید کردند.

در این دیدار، طرفین با بررسی آخرین وضعیت برجام و اقدام کشورمان در کاهش تعهدات خود در این توافق، بر لزوم ادامه مشورت‌ها بین اعضای باقیمانده در برجام و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه این کشورها با ایران به منظور تامین خواسته‌های کشورمان و رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاکید کردند. 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به موانع پیش روی اجرای برجام خاطرنشان کرد: اینک زمان آن فرا رسیده است که طرف‌های باقیمانده اقداماتی ملموس و عملی برای حفظ این توافق اتخاذ کنند. 

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با قدردانی از خویشتنداری ایران در طول یک سال گذشته، بر ادامه حمایت روسیه از برجام تاکید کرده و گفت: روسیه به تلاش‌های خود برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.

در این دیدار طرفین توافق کردند به مشورت های نزدیک و فشرده خود در تمامی سطوح ادامه داده و تا پیش از جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام دیدارهای دیگری داشته باشند.

سرگئی ریابکوف امروز (چهارشنبه) در ادامه رایزنی‌های مستمر ایران و روسیه به تهران سفر و با عراقچی در محل وزارت امور خارجه در حدود سه ساعت دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریابکوف پیش از این پیشنهاد برگزاری فوری نشست کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرده بود.

سفارت روسیه در تهران نیز امروز اعلام کرد که در دیدار عراقچی و ریابکوف طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

گفتنی است مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه نیز از دیگر موارد مورد گفت‌وگوی دو معاون وزیر خارجه بود. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اخیرا از پیشنهاد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بغداد مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال کرده بود.