6 شرط مضحک امارات برای تعامل با ایران/ در مسیر نوکری آمریکا

اخبار سیاسی-  عبدالخالق عبدالله چهره تندروی اماراتی که مشاور ولیعهد ابوظبی در توئیتر خود، پیش‌شرط‌های کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس برای مذاکره با ایران را نوشت.

به گزارش افکارنیوز، عبدالخالق همزمان با اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس در مکه در توئیتی نوشت که این‌ها شروط [کشورهای] خلیج [فارس] برای گفت‌وگو با ایران است.

شروطی که وی برای ایران گذاشته است به شرح ذیل می باشد:

۱. پایان دادن به تهدیدات

۲. توقف مداخله در امور منطقه

۳. پایان دادن به اشغال جزایر اماراتی

۴. توقف برنامه هسته‌ای و موشکی

۵. توقف حمایت از گروه‌های افراطی

۶. پایان دادن به کاربرد نام خلیج فارس

جالب تر اینکه این مقام اماراتی که مواضعی ضد ایرانی را همیشه در کارنامه خود داشته است پایان توئیت خود به تقلید از ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با دادن شماره تلفن به سفارت سوییس در تهران، گفته بود منتظر تماس تهران است و نوشت: اگر ایران با این شروط موافقت کرد، می‌تواند با ریاض تماس بگیرد و این هم پیش‌شماره ریاض است ۹۷۱.

این در حالی است که جلال میرزایی از نمایندگان مجلس با اشاره به ارائه شماره تماس و تعیین شرط از سوی سعودی ها و امارات برای گفتگو با جمهوری اسلامی ایران، گفت: این کشورها در عرصه سیاست ورزی ترامپ را الگوی خودشان قرار داده اند. در وقاع مشاهده می شود که رییس جمهور امریکا هم برای همه کشورها پیش شرط می گذارد.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عربستان و امارات فرض می کنند که ایران در شرایط کنونی در موضع ضعف قرار دارد از این رو چنین موضوعی را مطرح کرده اند

وی با اشاره به اینکه کشورمان درصدد درگیری و منازعه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست بلکه علاقه مند بهبود در روابط است، ادامه داد: در واقع ادامه چنین شرایطی صرفا به نفع رژیم صهیونیستی است و منافع کمپانی های نظامی آمریکا را تامین می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ادامه منازعه فعلی موجب تحکیم موقعیت اسرائیلی ها در مناطق اشغالی فلسطین می شود، اظهار کرد: بنابراین باید اذعان کرد که دیدگاه مذکور بیانگر ضعف ایران نیست و عربستان و امارات خیال نکنند دیدگاه کشورمان نوعی ضعف محسوب می شود.

وی افزود: اگر عربستان و امارات اصرار دارند روند کنونی را ادامه دهند، حتما افکار عمومی در مورد اقدامات آنها و تحولات آینده منطقه قضاوت خواهد کرد.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: در این بین این کشورها یادشان باشد که چندین سال از تجاوزشان به یمن می گذرد و هنوز نتوانستند کشوری که در تحریم صددرصدی قرار دارد و با دست خالی مبارزه می کند را تسلیم کنند؛ آنوقت چطور به خودشان اجازه می دهند برای قدرت بلامنازع اول منطقه تعیین شرط کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ریاض و ابوظبی باید از وقایع رخداده در منطقه درس عبرت بگیرند، خاطرنشان کرد: رخدادهای محقق شده در عراق، سوریه، لبنان، غزه و غیره نشان می دهد که قدرت در دستان کیست لذا باید مفروضاتشان که تلقینات آمریکایی-اسرائیلی است را تغییر دهند.

میرزایی نیکو نیز از دیگر نمایندگان مجلس با بیان اینکه رهبری از سال های گذشته بر ارتباط گسترده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه تاکید داشتند، گفت: ارتباطات و اقدامات بین ایران و برخی از کشورهای منطقه سبب شده تا روابط ما با برخی از کشورها مانند عربستان تیره و تار شود.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شدت دشمنی در منطقه با هدایت و رهبری امارات و سعودی‌ها وضعیت را بدتر از گذشته کرده است، این دشمنی در مسائل و موضوعات مختلف مانند حادثه‌های تروریستی و غیره مشهود است.

وی افزود: با این حال اگر مقامات ایرانی و سعودی بتوانند پای میز مذاکره بنشینند، اتفاق خوبی است اما اصل مذاکره باید مشروط به تغییر سیاست‌های عربستان باشد، ما هم البته باید شرایط را به نوعی تعبیه کنیم که کمتر مورد تخاصم قرار بگیریم.

میرزایی نیکو یادآور شد: سعودی‌ها با همراهی کشورهایی چون بحرین و امارات به حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه پرداختند و پروژه‌هایی مثل معامله قرن را عملیاتی کردند اما به نتیجه مورد نظر خود نرسیدند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، معتقد است: شرایط مذاکره با سعودی‌ها هنوز فراهم نیست و ایران بدون شرط نباید در این مسیر گام بردارد زیرا عربستان پیش از این و در سال‌های گذشته به ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ، کارنامه درخشانی از خود به جا نگذاشته‌اند.

نکته مهم در این میان این است که ایران امروز در موضع قدرتمندی قرار دارد و گویا اماراتی ها خیال کرده اند ایران اسلامی در موضع ضعف است که چنین پیش شرط هایی می گذارند، هر چند ایران به دنبال جنگ و درگیری در منطقه نیست اما اجازه تعیین و تکلیف کردن از سوی سعودی ها و اماراتی ها را نیز نمی دهد.