تذکر نماینده مشهد به رئیس جمهور و 5 وزیر

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در تذکری به رئیس جمهور عنوان کرد که چرا قانون برنامه ششم در رابطه با راه‌اندازی و ایجاد سامانه شفافیت حقوق و دستمزد اجرا نشده است؟

اخبار سیاسی- متن کامل تذکر حجت‌الاسلام پژمانفر به رئیس جمهو ر به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: چرا ماده ۲۹ قانون برنامه ششم مبنی بر ایجاد سامانه شفافیت حقوق و دستمزد در مهلت مقرر اجرا نشده است؟

شرح تذکر: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم تصریح می‌کند دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص شود و امکان دسترسی برای عموم فراهم شود. چرا دولت این حکم قانونی را در مهلت مقرر اجرا نکرده است؟

نماینده مردم مشهد همچنین در تذکری به رضا رحمانی و فرهاد دژپسند وزرای صنعت و اقتصاد عنوان کرد که چرا ارز مورد نیاز مواد اولیه متالوژی پودر و قطعات وابسته آن از نیمایی خارج و به ارز آزاد تغییر پیدا کرده است که این موضوع باعث غیر اقتصادی شدن تولید داخل و وابستگی به واردات را افزایش می‌دهد؟

متن کامل تذکر نماینده مشهد به وزرای صنعت و اقتصاد به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: چرا ارز مورد نیاز مواد اولیه متالوژی پودر و قطعات وابسته آن از نیمایی خارج و به ارز آزاد تغییر پیدا کرده است که این موضوع باعث غیر اقتصادی شدن تولید داخل و وابستگی به واردات را افزایش می‌دهد؟

شرح تذکر: چرا واردات تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی خاص جهت خودکفایی تولید پودر آهن (مواد اولیه متالوژی پودر) و قطعات مرتبط که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و وابستگی کشور را به خارج از این مواد قطع می‌کند، از ارز نیمایی خارج و به ارز آزاد تغییر پیدا کرده است و این موضوع تولید داخل را غیراقتصادی می‌کند و تمایل به واردات مواد را افزایش می‌دهد، در حالی که قوانین بایستی در حمایت از تولید داخلی باشد.

وی علاوه بر این در تذکری به وزیر علوم عنوان کرد که چرا دانشگاه تهران از اجرای قانون مصوب مجلس و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل دانشگاه تهران درباره حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی برای داوطلبان متضرر طفره می‌رود؟

متن کامل تذکر حجت‌الاسلام پژمانفر به وزیر علوم به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: چرا دانشگاه تهران از اجرای قانون مصوب مجلس و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل دانشگاه تهران درباره حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی برای داوطلبان متضرر طفره می‌رود و درخواست بررسی مجدد وضعیت داوطلبان متضرر آزمون‌های سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را به سازمان سنجش ارسال نمی‌کند؟

شرح تذکر: اخیرا یکی از داوطلبان رشته حقوق آزمون دکتری ۹۶، از دستورالعمل دانشگاه تهران در مورد حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی به خاطر مغایرت با ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (مصوب ۱۳۹۴)، به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند. هیات عمومی دیوان پس از دریافت دو دفاعیه اداره کل حقوقی دانشگاه تهران، رای نهایی خود مبنی بر ابطال دستورالعمل نحوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران را از تاریخ تصویب (۱۳۹۴) صادر می‌کند. علی‌رغم گذشت ۵ ماه از صدور این رای توسط دیوان عدالت اداری، چرا دانشگاه تهران از اجرای قانون مصوب مجلس و رای دیوان برای داوطلبان مراجعه‌کنند متضرر طفره می‌رود و درخواست بررسی مجدد وضعیت داوطلبان متضرر آزمون‌های سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را به سازمان سنجش ارسال نمی‌کند؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که چرا در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های ملی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیگیری‌های اجرایی و جلسات شورای راهبری نظام‌نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی از سوی معاونت نوآوری و فناوری آن وزارتخانه متوقف شده است؟

خلاصه تذکر: چرا علی‌رغم ضرورت پیاده‌سازی آیین‌نامه اجرایی مصوبه نظام‌نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های ملی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیگیری‌های اجرایی و جلسات شورای راهبری این نظام‌نامه از سوی معاونت نوآوری و فناوری آن وزارتخانه متوقف شده است؟

متن کامل تذکر نماینده مشهد به آذری جهرمی به شرح زیر است:

شرح تذکر: پس از ابلاغ مصوبه پیوست فناوری در پروژه‌های کلان ملی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت ارتباطات در اقدام قابل تحسین به عنوان اولین دستگاه اجرایی کشور نسبت به تدوین آیین‌نامه مربوطه آن در حوزه پروژه‌های سازمان زیرمجموعه‌ خود اقدام نمود. با این حال پس از تغییر در معاونت نوآوری و فناوری آن وزارتخانه، جلسات راهبری این آیین‌نامه به عنوان بخش متولی اجرای این مصوبه در وزارت ارتباطات متوقف شده است و آثاری نیز از اجرای آن در پروژه‌های آن وزارتخانه دیده نمی‌شود، لذا ضروری است دستورات و تاکیدات لازم در رابطه با پایبندی و اجرای این مصوبه به بخش‌های مربوطه ابلاغ گردد.

پژمانفر علاوه بر این در تذکری به وزیر بهداشت عنوان کرد که چرا با توجه به نیاز کشور به خدمات پزشکی و درمانی، ظرفیت‌ها برای پذیرش رشته‌های پزشکی افزایش پیدا نمی‌کند؟

متن کامل تذکر نماینده مشهد به نمکی به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: چرا به رغم سرانه بسیار پایین پزشک و دندانپزشک، به خصوص پزشک متخصص در کشور و محرومیت مردم در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، و وظیفه دولت در تامین بهداشت و درمان در اصل ۲۹ قانون اساسی و تاکید بند ۱۳ و ۳-۲ سیاست‌های کلی سلامت بر توسعه آموزش پزشکی و ارتقای شاخص‌ها برای دستیابی به جایگاه اول منطقه، وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به خصوص در مقطع تخصص را متناسب با نیاز کشور توسعه نمی‌دهد؟

شرح تذکر: سرانه پزشک در ایران ۱۱ به ازای هر ده هزار نفر است، اما این شاخص در بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عموما بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است. همچنین وضعیت سرانه پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه هم مناسب نیست، به نحوی که از بین ۲۵ کشور آسیای میانه و غرب آسیا، ایران در جایگاه بیستم از نظر سرانه پزشک و پایین‌تر از کشورهایی همچون سوریه، تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان، ازبکستان و حتی فلسطین قرار دارد. وضعیت ایران در مورد شاخص سرانه پزشکان متخصص به مراتب فاجعه‌بارتر است، در حالی که در کشورهای پیشرو بیش از ۶۰ درصد پزشکان متخصص هستند، به رغم کمبود کلی پزشک در ایران این نسبت در کشور نزدیک به ۴۰ درصد است. کمبود پزشک و دندانپزشک در ایران باعث به وجود آمدن بازار انحصاری در ارائه خدمات سلامت (به خصوص خدمات تخصصی) ناکارآمدی‌ها از جمله توزیع نامتوازن پزشک در کشور و بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات است.