یک بام و دو هوای اروپا در قضیه برجام/ سیاست چشم آبی ها در مقابل ایران

اخبار سیاسی- سیاست اروپا در مقابل ایران سیاست یک بام و دو هوا است، کشورهای اروپایی امضا کننده برجام باید در مسیر توافق گام بر می داشتند اما همچنان از تعهدات خود سر باز می زنند و بهانه های مختلفی می آورند تا زمان بخرند، هر چند شورای عالی امنیت ملی فرصت 60 روزه ای به آنها داد اما اروپایی ها همچنان همانند همیشه تاریخ به فکر منافع خود بوده و به تعبیر رهبری معظم انقلاب نیز نمی توان به آنها اعتماد کرد.
به گزارش افکارنیوز، اروپایی ها نشان دادند عزمی برای اجرای تعهدات خود در برجام ندارند و به همین دلیل نیز بود که در بیانیه‌ای که حدود یک ماه پیش از سوی 3 کشور اروپایی عضو گروه 4+1 (فرانسه، بریتانیا و آلمان) و نیز "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا امضا شده، ضمن تکرار شعار اعلام پای‌بندی این اتحادیه به برجام ، ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به این کشورها برای ایجاد توازن نسبت به تعهدات شان در قالب برجام، رد شده بود.
جواد کریمی قدوسی از نمایندگان مجلس در این خصوص می گوید: پرداختن به امورات مرتبط با حفظ دستاوردهای برجام کاری طاقت فرسا نیست که اروپایی ها از انجام آن ناتوان باشند و اظهار ناتوانی کنند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: اروپایی‌ها باید بنا بر پیوست‌های مندرج در برجام تعهدات خود را انجام دهند، اینکه تحریم را از سیستم‌های بانکی ما بردارند جزء تعهدات امضا شده آنها است یا اینکه اروپا نفت، طلا و قطعات ما را بخرد ساده و جزء تعهدات آنها است اما متاسفانه اروپایی‌ها مدعی اند که غول اقتصادی هستند اما غول سیاسی در برابر آمریکا نیستند.
وی افزود: اروپایی‌ها در تمامی جلسات با مقامات ایرانی اذعان داشتند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند اما نمی‌توانند حرکتی در مقابل آمریکا انجام دهند بنابراین ما در یک ماه آینده هم نمی توانیم امیدوار باشیم.
کریمی قدوسی سفر اخیر مایک پمپئو به اروپا را یادآور شد و گفت: وزیر خارجه آمریکا در این سفر تلویحا با اینستکس موافقت کرد زیرا این کانال مالی موادی را برای تبادل تجاری شامل می‌شود که جزء اقلام تحریمی نیست، بنابراین اروپا با راه‌اندازی اینستکس کار خاصی نمی‌کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: اروپا باید فولاد و مس ما را که اخیرا آمریکا تحریم کرده، بخرد اما نمی‌توانند کاری انجام دهند زیرا مشکل آنها آمریکا است لذا اگر سد راهی تحت عنوان آمریکا مقابل اروپایی‌ها نبود آنها یقینا به تعهدات خود در قبال ایران عمل می‌کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی، ایران گام دوم را بعد از اتمام فرصت 60 روزه برخواهد داشت، گام سوم و چهارم هم در راه است. این مسیر قطعا طی می‌شود زیرا کل نظام با این فرایند همراه شده است بنابراین این فرصت 60 روزه تمدید نخواهد شد.
جعفر زاده ایمن آبادی از دیگر نمایندگان مجلس نیز اظهار داشت: اروپایی ها اگر اقدامات عملی خود را آغاز نکنند حجتی برای حفظ برجام باقی نمی ماند و ایران باید اقدامات خود را برای بازگشت به شرایط پیش از برجام دنبال کند. دلیلی ندارد در تعهدی که برای ما سودی ندارد باقی بمانیم.
وی افزود: ما هیچ چیزی غیر از آنچه که در برجام آمده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است را نمی پذیریم و این به معنای زیاده خواهی نیست و هر کشوری بخواهد تعهدات خارج از برجام به ما تحمیل کند زیاده خواهی کرده است.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اروپا باید خلاء نبود آمریکا در برجام را جبران کند و در عمل نشان دهد علاقه مند به حفظ برجام است اما اگر مسیر گذشته را طی کند تفسیر ما چیز دیگری است.
وی خاطر نشان کرد: مبنای ما برای تنظیم روابطمان با کشورهای عضو برجام، عمل است نه بیانیه سیاسی و حرف و با توجه به عملکرد اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام بعید می دانم این کشور ها توانایی این را داشته باشند که با تصمیمات خلاف برجام آمریکا مقابله کنند.
سیاست چشم آبی ها در برابر ایران پیچیده تر کردن توافق برجام است و به نظر می رسد در این مهلت 60 روزه نیز اتفاق خاصی برای اجرای تعهدات آنها رقم نخورد، دولت نیز با توجه به سیاست اروپایی ها باید با روحیه انقلابی در مقابل هر نوع زورگویی چشم آبی ها نیز ایستادگی کند.