مسکو: رویکرد آمریکا در قبال ایران و برجام «غیرمسئولانه» است
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین شامگاه چهارشنبه، ایالات متحده را مقصر اصلی در بحران کنونی ایجاد شده بر سر توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد.

اولیانوف با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید مجدد پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مسیری که آمریکا در تضعیف برجام و ممانعت از اجرای بخش اقتصادی آن در پیش گرفته را «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

به نوشته وبگاه نشریه «نیوزویک» وی در این بیانیه تاکید کرد: «آمریکا با استفاده از روش‌هایی برای باج‌گیری و ارعاب آشکار سعی می‌کند دیگر کشورها را به محدودسازی تجارت قانونی و روابط اقتصادی با ایران، مخصوصا در حوزه‌های بانکی و نفتی مجبور کند».

اولیانوف با بیان اینکه آمریکایی‌ها عملا در حال فشار آوردن به تهران برای خروج از توافق هسته‌ای و برداشتن گام‌های افراطی و انتقام‌جویانه است، توضیح داد که واشنگتن باید بداند که اگر توافق هسته‌ای به‌طور کامل شکست بخورد، مسکو آنها را مقصر اصلی می‌داند.

پیش از او نیز «ولادیمیر پوتین» وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه واشنگتن در تلاش است تا جهان را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع برجام، وادار کند، گفته بود: «برجام، برای جهان دیپلماسی دستاوردی مهم بود. علاوه بر این، این توافق نه تنها از تنش‌ها حول یک کشور کاست، بلکه عامل تقویت قابل توجه رژیم منع اشاعه بوده است. این توافق، جزء بسیار مهمی از این ساختار است». (جزئیات بیشتر)

مقامات آمریکایی طی دو ماه اخیر، از «دونالد ترامپِ» رئیس‌جمهور گرفته تا «جان بولتونِ» مشاور امنیت ملی و «مایک پامپئوِ» وزیر خارجه، بعد از خروج از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها در سالگرد خروج، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی زبان به تهدیدهای بیشتر گشوده و اقدامات تحریک‌آمیزی نیز چون اعزام ناو هواپیمابر یا بمب‌افکن به منطقه را در دستورکار خود قرار دادند و از سوی دیگر از آمادگی خود برای مذاکره با تهران سخن گفتند.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.