مقامات آلمانی خواستار شفاف سازی بر مبنای حقایق درباره حادثه نفتکش‌ها شدند

 بعد از حملات روی دو نفتکش در دریای عمان همچنین عرصه سیاسی آلمان هم با نگرانی به تحولات در این منطقه می نگرد.

اخبار سیاسی- "رالف موتسنیچ"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار یک اقدام دیپلماتیک در برخورد با بحران در دریای عمان شد. وی در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان تصریح کرد که ما نمی توانیم به این مسئله اعتماد کنیم که حتی وقتی هیچ یک از طرف ها خواهان جنگ نیستند چنین رخدادی به وقوع نمی پیوندد. شرایط به شدت متشنج است. ما به یک دیپاماسی تنش زدایی و کانال مذاکرات نیاز داریم.

وی افزود: نباید در این شرایط بارهای بیشتر و گام های یکجانبه مانند برنامه ترامپ برای مناقشات خاورمیانه به این شرایط اضافه شود.

"بییان دیار سارای"، از سران بلند پایه کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان هم شرایط را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و تصریح کرد که اگر جامعه بین المللی فورا یک راه حل دیپاماسی نیابد وقوع یک جنگ در منطقه غیر قابل اجتناب خواهد بود. وی همچنین خواستار یک توافق الحاقی به برجام شده و تصریح کرد که در این توافق باید برنامه موشکی ایران و سیاست خارجی آن در منطقه هم مد نظر گرفته شود.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب متحد مسیحی آلمان هم درخواست کرد که شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله یک بررسی  انفجار نفتکش ها در دریای عمان را در دستور کار قرار دهد.

این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان همچنین تصریح کرد که برای ارزیابی نهایی حملات به تانکرها حقایق موجود بسیار ناچیز است.  

در همین رابطه «امید نوری پور» نماینده پارلمان آلمان  از حزب سبز ضمن هشدار در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه، خواهان انجام تحقیقات بین المللی مستقل در خصوص حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان شد.

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی مستقل در خصوص حادثه انفجار نفتکش‌ها، اتهام افکنی بدون سند به یک کشور در منطقه را رد کرد.

نوری پور همچنین تاکید کرد که دست داشتن ایران و یا طرف‌های مرتبط با ایران همان قدر می‌تواند در این حادثه محتمل باشد که دست داشتن عربستان یا دیگر بازیگران منطقه‌ای که از تنش‌ها سود می‌برند.

در همین راستا «یورگن شروبوگ» سفیر سابق آلمان در آمریکا هم در مورد اتهامات مطرح شده علیه ایران در موضوع انفجار دو نفتکش در دریای عمان ابراز تردید کرد. وی در مصاحبه با رادیو آلمان یادآور شد که هیچ سند و مدرک قابل استنادی برای این ادعا که ایران در این حملات دست داشته، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ایرانی ها را عاقل تر و قابل پش بینی تر از آمریکایی ها ارزیابی کرد.

به گفته این دیپلمات کهنه کار آلمانی دامن زدن به تنش‌ها برای ایران هیچ نفعی ندارد به ویژه اینکه این کشور با مسائل اقتصادی درگیر است.

پیش از ظهر پنجشنبه دو کشتی نفتکش شامل نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» حمل می کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانه‌های غربی هدف حمله قرار گرفته اند.

آمریکا با انتشار ویدئویی که ظاهراً قایقی را در حال جدا کردن یک مین دریایی (به‌زعم آمریکایی‌ها) از یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده نشان می‌دهد، مدعی شده است که این قایق ایرانی بوده و به‌منظور پاک کردن رد پای ایران در این حادثه به محل اعزام شده است.