قدردانی ترامپ از ایران

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با اشاره به حادثه سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور، از اقدام ایران در هدف قرارندادن هواپیمای سرنشین‌دار آمریکا قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در محوطه کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «ایران بسیار هوشمند بود که هواپیمای سرنشین‌دار ما را سرنگون نکرد، ما از این اقدام آنها قدردانی می‌کنیم».

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد پنج‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد «یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد». آمریکا بدون ارائه هیچ مدرکی برای توجیه اقدام غیرقانونی خود در نقض حریم هوایی ایران، مدعی شد این پهپاد جاسوسی خارج از آسمان ایران مورد هدف قرار گرفته است. اما سپاه پاسداران روز جمعه قطعاتی از لاشه این پهپاد پیشرفته و غول‌‌پیکر را به نمایش گذاشت.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه روز جمعه با ارائه جزئیات بیشتری از این اقدام قاطعانه و هوشمندانه ایران افزود: «همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-8 نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم». مقامات نظامی آمریکا ساعاتی بعد این اظهارات سردار حاجی‌زاده را تأیید کردند.

 ترامپ به عقب‌نشینی خود از اقدام نظامی تلافی‌جویانه علیه ایران هم اشاره کرد و مدعی شد: «همه می‌گویند من جنگ‌طلب هستم، اما حالا می‌دانند که فردی صلح‌طلبم».

رئیس‌جمهور آمریکا که پس از اقدام قاطعانه ایران به سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور تحت فشار عناصر جنگ‌طلب قرار دارد، بدون اشاره به اینکه مقامات ارشد نظامی آمریکا درباره هر گونه اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران و پیامدهای هولناک آن به او هشدار دادند مدعی شد: «گزینه اقدام نظامی علیه ایران همچنان روی میز است».

او با تکرار ادعای همیشگی خود مبنی بر اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است افزود: «آمریکا برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تحریمهای بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد کرد». این ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیر کل سازمان ملل، و طرفهای دیگر توافق هسته‌ای با ایران در گزارشهای متوالی خود تأکید کرده‌اند که تهران همچنان به اجرای مفاد برجام پایبند است و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها قرار دارد.

ترامپ بار دیگر در اظهاراتی عوام‌فریبانه مدعی شد «من بهترین دوست ایرانی‌ها هستم، تنها چیزی که من از ایران می‌خواهم این است که سلاح هسته‌ای نداشته باشند و اگر آن‌ها بخواهند می‌توانیم بسیار سریع به توافق برسیم و همه چیز به آن‌ها بستگی دارد». رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعی مذاکره مجدد درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌شود که سال گذشته بدون هیچ دلیلی از توافق چند جانبه هسته‌ای با ایران خارج شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و آشکارا اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.