قول هسته ای چین به ایران

مدیرکل کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین روز 29 ماه ژوئن،با اشاره به نشست وین درباره توافق هسته ای ایران اعلام نمود که چین به تعهداتش در قبال راکتور آب سنگین اراک کاملا پایبند است.

اخبار سیاسی- بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک یکی از مفاد توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 بود. پس از خروج آمریکا از برجام، چین وظیفه بازطراحی را برعهده گرفت. بر اساس این طرح، بازطراحی رآکتور آب سنگین به گونه‌ای انجام خواهد شد تا تولید پلوتونیوم به حدقل میزان ممکن برسد.

او در این خصوص تصریح کرد:«همه طرف های برجام تحرکات یکجانبه آمریکا و خروج یک طرفه این کشور از توافق بین المللی هسته ای سال 2015 میلادی را محکوم کرده و اضافه کرده اند که ریشه همه مشکلات امروز فشارهای حداکثری آمریکا بر ایران است و چین با هر کشوری که لازم باشد به طور مشروع، منطقی و قانونی معاملات تجاری انجام خواهد داد و از منافع اقتصادی شرکت های چینی حراست خواهد کرد».

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.