فدوی: اینستکس مجری تحریم‌های آمریکا به دست اروپاست

نوید فدوی دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی ، گفت:  اینستکس شرکتی است اروپایی، که براساس پیشنهاد آن هر میزان نفتی که فروخته شود، ارز حاصل از آن به حساب این شرکت واریز می شود و در مقابل قرار است میزان غذا و دارویی که مورد نیاز ماست، توسط این شرکت خریداری و حساب شود.

اخبار سیاسی-  وی افزود: با این ساز و کار عملا تبادل ارزِ توسط ایران ممنوع می شود. حال سوالی که پیش می آید آیا اینستکس جهت اجرای تعهدات برجام پیاده شده است؟ و یا در برجام ما توافق کردیم که فقط غذا و دارو وارد کنیم؟ و یا توافق کردیم که نفت بدیم کالا وارد کنیم؟ و آیا طبق برجام ما حق نداشتیم که ارز وارد کشور کنیم؟ 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اینها درحالی است که آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ تحریمی فروگذار نکرده است و توجه به اینکه طبق قوانین حقوق بشر ، حق تحریم غذا و دارو برای هیچ کشوری وجود ندارد.

فدوی افزود: برای آمریکایی که ما را تحریم کرده، برای اجرایی کردن تحریم‌ها چه ساز و کاری بهتر از اینستکس می‌تواند وجود داشته باشد؟ ساز و کاری مالی به صورتی که ایران حق انجام هیچ تراکنش مالی رو بصورت مستقیم نداشته باشد و تنها با واسطه غذا و دارو تهیه کند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در واقع اینستکس اجرا کننده تحریم‌های آمریکا توسط اروپا به شیوه ای تحقیرآمیز است و این موارد را می خواهند در قالب اجرای برجام به خورد دیپلماسی ایران دهند. یعنی ما به برجام پایبند بمانیم در قبالش اروپا هم در شکلی جدید تحریم های آمریکا را اجرا کند و نظارت های برجام نیز باقی بماند.

وی گفت: حال این سوال مطرح است که آیا مدعیان برجام تن بدین خفت خواهند داد یا منویات مقام معظم رهبری را چاره ی کار خود خواهند کرد؟ براستی چرا باید بگونه ای رفتار شود که همچین پیشنهاد تحقیر آمیزی نصیب دستگاه دیپلماسی کشورمان شود؟ اینستکس چه اجرا شود چه در قالب یک طرح باقی بماند، روشن کننده مسائلی ست که چندان مبهم نبودند.